Rossz hír a liberális tudoroknak: a konzervatív oktatás jövőt épít

2024. április 10. 05:28

És nemzeti és európai értékvilágot teremt. Bármennyire fáj is ez a bírálóknak.

2024. április 10. 05:28
null
Constantinovits Milán

Élénk oktatáspolitikai pengeváltásoktól hangos a honi sajtó az elmúlt hetekben. A konzervatív oktatás kritikusai higgadt és kevésbé higgadt írásokban keltek ki a Mathias Corvinus Collegium oktatási szakembereinek gondolataival szemben. 

A jövő nemzedékének oktatása-nevelése, a hazai tehetségvagyon gondozása, a magyar iskolarendszer megújítása nemzetstratégiai kérdés.

Ezért érdemes helyretenni a riadtságukban egymásra licitáló kritikusok politikai motivációjú és/vagy tudatlanságból adódó félreértéseit.

Rögvest az első csúsztatás, amivel a tisztánlátás érdekében le kell számolni, a kompetenciaalapúság és tudáslapaú oktatás egymást kizáró voltát hirdeti. A konzervatív oktatásfilozófia ugyanis egyáltalán nem állítja azt, hogy kompetenciafejlesztés nélküli iskola lenne a jövő útja.

A konzervatív oktatás a klasszikus tudás megkerülhetetlenségére épít,

ugyanis a tudományos-kulturális kánon társadalmi létezésünk alapja, emellett identitásképző erővel bír. 

Azok vagyunk, amit tudunk, amit és akit olvasunk és ismerünk: a civilizációs, a nemzeti és regionális kánonok határozzák meg önazonosságunkat, tájékozódásunkat térben és időben. A mitológiától Kertész Imréig és a kortárs alkotókig húzódó kulturális kánon nemcsak a múltról és jövőről tanít, hanem a korábbi sémák ismerete egyéni és közösségi szinten is segíti a kihívásokkal való megküzdést.

Fontos hozzátenni, hogy a készségeket nem lehet tudásalap nélkül fejleszteni.

Ahogy Jonathan Plucker, a Johns Hopkins University professzora is rámutatott, a kreativitás mint a digitalizálódó világban meghatározó, elidegeníthetetlen emberi sajátosságunk nem fejleszthető stabil tudásbázis nélkül. A kompetenciafetisiszták elfeledkeznek arról, hogy

minden kreatív folyamat a problémafelismeréssel kezdődik,

ami az elsajátított és rendszerezett mintázatokból sarjad.

Érdemes külön megemlékeznünk az oktatáspolitikai viharokban negatív felhanggal elő-előkerülő pedagógusi tekintélyről is. Kritikusai valamiféle avíttas, hierarchizált, ekképp elvetendő jelenségként tekintenek a tekintélyre, ami valójában kényelmes és demagóg félreértés.

A démonizált tekintély ugyanis több forrásból is fakad:

egyfelől a tanítás-tanulási környezetben betöltött intézményes szerepből, másrészt a pedagógusi tudás és tapasztalattöbbletből, az óraszervező készségből. 

Harmadrészt – és ezt hajlamosak elfelejteni a progresszív oktatás hívei – a tekintély abból a közösségszervező képességből, bölcsességből és példamutatásból származik, ami ideális esetben meghatározza a tantermi mindennapokat.

Arról természetesen lehet és kell is vitatkozni, hogy a tanári tudástöbblet hogyan formálódik a 21. században, hogy a tudásszerzés digitális útjai milyen új szerepre és kompetenciákra késztetik a pedagógusokat, azonban a tekintélyről mint a konzervatív oktatás egyik szervező erejéről mindezek tükrében meglehetősen szakmaiatlan elítélően nyilatkozni.

Végül erősítsük meg újra: a konzervatív oktatás közösségben gondolkodik.

Inspiráló kortárs közegben, ahol a tehetségek kibontakozhatnak, ahol a pedagógus-szülő-iskola hármasa egymást támogató, gyümölcsöző együttműködésben dolgozik a diákokért.

És zsigerileg bármennyire is fáj a bírálóknak, a konzervatív oktatás jövőt épít, nemzeti és európai értékvilágot teremt.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 191 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ethgms
2024. április 11. 13:43
Konkrétan kik azok a meg nem nevezett "liberális tudorok", akiknek ez a cikk szól? Merthogy olyat, hogy ne lenne szükség tudásra, és hogy a készségeket tudásalap nélkül kellene tanítani, semmilyen komolyan vehető szakember nem állított. Úgy tűnik, a szerző árnyékboxolást folytat.
Zokni
2024. április 11. 09:44
Akinek mozog a föld a lába alatt - de nemcsak az… (I feel…április 10. 13:08) Nézze. Nem véletlenül írtam két (!) funkcióját az iskolának. Maga egyszerűen tudomást sem vesz róla. Ha járt volna oda, akkor tudhatná, h komoly fegyelem, türelem, alkalmazkodóképesség, előadókészség (…) stb. kell a jó eredményhez. És nincs olyan tehetség, mely egyedül bontakozik ki és egyedül érvényesül. EZEKET kell elsősorban megtanítani! Nem egyszerűen a “tananyagot”! (Amúgy meg a hatás kedvéért szélsőségeket hoz fel, márpedig még az átkosban is küldtek el deviáns magatartásért nebulókat iskolákból. De nem erről van szó!) Fűnyíró elvű bolsevik szemlélet!? A fa..omat! Az eredmény-produktum elvű kapitalista szemlélet, az olyan termeléshez, ami nem csak futószalagra gyárt, ami gépeket használ, illetve, ami szolgáltatást nyújt (embereknek, emberekkel dolgozik).
Patika
2024. április 10. 17:25
nemzeti és európai értékvilágot teremt--- na épp az a baj, hogy oplyat... az ugyanis a lebutítottak közrabszolgaságát célozza.
bagoly-29
2024. április 10. 14:55 Szerkesztve
Teljesen felesleges a haladárokkal az oktatásról társalogni amig nem fogadják el, értik meg: - hogy tudásvágy nélkül nincs tudás, - hogy a tanulás az egy nehéz szellemi munka s az iskola az nem játékház és gyerekmegőrző, a tanár meg nem bohóc; - hogy a tanulónak nemcsak jogai, hanem kötelességei is vannak, s azok teljesítése megelőzi a jogosultságokat; - hogy az iskola az életre kell felkészitsen, megadva az általános műveltség alapjait; - hogy a tudás megmarad s lehet rá épiteni egész életen át s felhasználni mikor kell; - hogy a kialakított készségek elavulhatnak, cserére szorulhatnak a körülmények változása során, etc, etc.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!