Gumicsere? Határozottan itt az ideje, pedig az első havazás nincs is a láthatáron!
A kora reggeli órákban már lehűl a levegő, nappal pedig már nincs olyan meleg, hogy nagyon kopjon az abroncs, ideje felkeresni a gumisunkat!
A lágyabb keverékű téli gumik a melegebb időben gyorsabban kopnak, de reggel még hideg van, mi tévő legyen az ember?
Nyitókép: WOLFGANG KUMM / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
Pont abban a fázisban van most az időjárás, hogy lassan esedékes a téli gumit nyárira cserélni, de fontos, hogy jól válasszuk meg a gumicsere időpontját, ugyanis sokszor éjjel és a kora reggeli órákban még télies hideg van. Ez azt a paradox helyzetet okozza, hogy míg nappal bőven a nyári guminak megfelelő a hőmérséklet, addig az éjjeli órákban a téli kéne. Az, hogy az autóversenyeken látott módon cserélgesse az ember az abroncsokat az autóján, nyilván nem opció.
Hogy lehessen mihez viszonyítani, évek óta a szakemberek azt mondják, hogy a 7 fokos hőmérséklet az, ami felett már érdemes a nyári gumikat használni, azonban fontos megjegyezni, hogy a mai téli gumik úgy vannak többségükben kifejlesztve, hogy azért bírják a melegebb időt is, pont a mostani időjárási helyzetre tekintettel. Azonban fontos megjegyezni, hogy a nyári szezont végigfutni a téli gumikkal a forró aszfalton finoman szólva sem szerencsés, ugyanis nem arra a környezetre vannak kitalálva, sokkal jobban kopik a futófelületük, azaz gyorsabban elhasználódnak, ráadásul a menettulajdonságai az autónak is megváltozik.
Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke a Mandinernek elmondta, amíg a hajnali, reggeli (levegő) hőmérséklet nem éri el az 5 fokot sem, nem feltétlenül javasolt a téli abroncsok lecserélése, különösen azoknak nem, akik a kora reggeli órákba indulnak autóval dolgozni, iskolába. A szakember szerint viszont a március végétől látható erőteljes nappali melegedés miatt már érdemes időpontot kérni a gumistól.
Eljött a csere ideje”
– fogalmazott a Magyar Gumiabroncs Szövetség vezetője lapunknak.
A mostani gumicserés időszakot tekintve szerencsésebb helyzetben vagyunk, mint az ősszel, ugyanis a szakmai szervezet szerint tavasszal kevésbé várható roham a gumisoknál, mint ősszel.
A nagy roham inkább az őszi abroncscsere időszakot jellemzi; az első hó megijeszti az autósokat, sokakban olyankor tudatosul, hogy már nem érdemes tovább halogatni a cserét”
– tette hozzá Morenth Péter, aki szerint a Magyar Gumiabroncs Szövetség tapasztalatai szerint a tavaszi csereidőszak kevésbé ölt kampány jelleget, időben jobban széthúzódik ez a periódus, könnyebb időpontot kapni a szakszervizben.
Arra a kérdésünkre, milyen hatásokkal jár az, ha valaki még hosszú hetekig az autón hagyja a téli gumit, Morenth Péter azt válaszolta, hogy ha csak egy rövid mondattal lehetne válaszolni, akkor az az lenne, hogy: igen, a téli abroncs nem való a nyári, meleg aszfaltra.
Nem csak azért mert lágyabb keverék alkotja és ezért mások a menettulajdonságai, de azért is, mert lényegesen gyorsabban kopik”
– tette hozzá.
A szövetség elnökének tájékoztatása szerint egy-két hét csúszás persze nem számít, de ha egy teljes év autóhasználatát nézzük, akkor egy téli és egy nyári szett - értelemszerűen váltott - használata nagy mértékben növeli a közlekedők biztonságát, épségét.
Csak egyetlen példa: egy minőségi nyári abronccsal felszerelt autó fékútja nedves úton 80km/h sebesség mellett akár 15 méterrel, száraz úton 100 km/h tempónál pedig 7 méterrel rövidebb, mint egy téli abronccsal közlekedőé”
– fogalmazott Morenth Péter, aki szerint ha egyetlen szettel autózunk egész évben, nem is feltétlenül spórolunk, hiszen a leszerelt és megfelelően tárolt téli abroncs nem kopik, így évekkel tovább használható.