Tapintható volt a feszültség a stúdióban: összecsapott Deák és Fodor (VIDEÓ)

Komoly vita kerekedett Ukrajna uniós tagsága kérdésében, de véleményütköztetés történt Rogán Antal amerikai szankciós listáról való levétele kapcsán is.

Két éves próbajogsi, önbevallásos vezetői alkalmassági, digitális jogosítvány – mutatjuk, hogyan változtatna az Európai Parlament a vezetői engedélyek kapcsán.
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén támogatta a jogosítványokra vonatkozó uniós szabályok frissítését, mely egyebek mellett a tagállamokra bízná annak eldöntését, kell-e orvosi vizsgálat a vezetői engedély kiállításakor vagy meghosszabbításakor, illetve legalább kétéves próbaidőt írna elő a kezdő járművezetők számára.
A tervezet szerint a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsga részének kell lennie a hóban és csúszós körülmények közötti vezetésnek, a biztonságos telefonhasználatnak vezetés közben, a holtterek, a vezetéstámogató rendszerek használatának és a járművek ajtajainak biztonságos kinyitásának is.
Az EP-képviselők egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyeknek motorkerékpárok, és személygépkocsik esetében legalább 15 évig, teherautók és buszok esetében pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. Az EP-képviselők nem támogatták az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, hogy elkerüljék a hátrányos megkülönböztetést.
Véleményük szerint a járművezetőknek a vezetői engedély kiállításakor és megújításakor maguknak kellene értékelniük a vezetésre való alkalmasságukat, és az uniós tagállamokra bíznák annak eldöntését, hogy az önértékelést elfogadják-e, vagy orvosi vizsgálatot is kell-e végezni. A vizsgálatnak a többi között a járművezetők látására és szív- és érrendszeri állapotára is kiterjedne.
A jogosítvány meghosszabbítása és az orvosi alkalmassági vizsgálat tíz évente lenne szükséges, 50 év felett 5 évente, 60 év felett 3 évente, és 70 év felett pedig 2 évente.
A tapasztalatlan járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük. Ez időszak alatt bizonyos korlátozások vonatkoznának rájuk, például szigorúbb alkoholszint vezetés közben, és szigorúbb büntetések kiszabása a nem biztonságos vezetésért. A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében az EP-képviselők abban is megállapodtak, hogy a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Emellett a 17 éveseknek is jogosultak lennének személygépkocsi- vagy tehergépkocsi-vezetői engedélyt szerezni, ha tapasztalt járművezető kíséri őket.
Az EP-képviselők szorgalmazták azt is, hogy az EU vezessen be a mobiltelefonon elérhető, a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű digitális vezetői engedélyt. Az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabálytervezet ügyét a június 6. és 9. között esedékes európai parlamenti választások után megalakuló, új összetételű Európai Parlament viszi tovább – tájékoztattak.
(MTI/ Mandiner)
Nyitóképünk illusztráció. Fotó: freestocks-photos képe a Pixabay -en.