Az 1923-as szöveg azzal a megjegyzéssel indul, hogy „van egy Róma-ellenes indulat”, amely abból táplálkozik, hogy a katolikus egyház sokféle ellentétet egyesít magában, például ellenzi a vallásszabadságot a katolikus országokban, viszont küzd érte ott, ahol elnyomják a katolicizmust; hol királyokkal szövetkezik, hol demokráciákkal, hol arisztokratákkal, hol munkáspapokkal; és így tovább. „A politikai helyzet változásaival látszólag valamennyi elv megváltozik, kivéve egyet: a katolicizmus hatalmát.” Az egyház ugyanis „complexio oppositorum, az ellentétek egybeesése. Úgy tűnik, nincs olyan ellentmondás, amit a katolikus egyház ne ölelne fel”. Schmitt szerint az egyház történelme egyszerre „a rendkívüli alkalmazkodás, de a szigorú meg nem alkuvás, a legférfiasabb ellenállásra és a legnőiesebb hajlékonyságra való képesség”. Az egyház a középkori, személyest és intézményest egyesítő reprezentáció utolsó képviselője, ami azonban idegen a mechanikus-gazdasági kortól, a modernitástól. Az egyház Krisztust és „a fentit” reprezentálja, a reprezentáció eszméjét pedig áthatja a személyes autoritás eszméje, mely a pápai tévedhetetlenségben csúcsosodik ki mint decizionizmus. Az egyház tehát egyedülálló intézmény, ami lefedi a politikai spektrumokat, mivel felettük is áll, de a modernitásban kissé magányos.
Schmitt szerint az egyház lefedi a politikai spektrumokat, mivel felettük is áll, de a modernitásban kissé magányos”