Komoly dilemmában van az, aki mostanában szeretné lecserélni gépjárművét, legyen szó új vagy használt gépjárműről. Az autóvásárlás tipikusan az a példa, amely döntést mindig alaposan körbejár a háztartás, hiszen egyfelől rengeteg pénzről van szó, másfelől nagyon nem mindegy, hogy a vásárlás után milyen költségekkel kell számolni.
Bár 2020 előtt egy jó gazdasági környezetről beszéltünk világszerte, a koronavírus-járvány, majd a 2022-ben kirobbant orosz-ukrán háború és az azt követő gazdasági járvány, valamint az évtized elejére teljesen begyűrűző chiphiány alaposan megtépázta a gépjárműpiacot.
Utóbbit már a gyártóknak sikerült kiküszöbölniük, azonban így is súlyos károkat szenvedett az ipar: egyrészt durván megugrottak az árak, amely magával rántotta, hogy zsugorodott a kereslet az új gépjárművekre. Példának okáért, egy dél-koreai gyártó utcai terepjárója míg 2020 közepén 6,8 millió forint volt, mostanra már bőven 8 millió forint felett van úgy, hogy a felszereltség és az összes extra változatlan.
A covid adott egy nagy pofont, majd jött a még nagyobb
A nyilvános statisztikákból tisztán kivehető, hogy a 2020-at megelőző időszakban lineárisan nőttek hazánkban az újonnan forgalomba helyezett autók. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett új és használt közúti gépjárművek esetében 2019-ben 202 ezer autót regisztráltak, ez a szám a koronavírus beindulásával 165 ezerre csökkent vissza. A helyzet 2021-re sem javult, akkorra ez a szám 161 ezerre zsugorodott.
Még meg sem lehetett várni, mire a piac kiheveri a válságot, jött az újabb, a piac számára érzékenyebb változás: a háború. 2022-re 149 ezer autót helyeztek mindössze először forgalomba először hazánkban.
A tavalyi év sem okozott nagy előrelépést, hiszen a keleti szomszédunknál zajló fegyveres konfliktus és az azzal járó gazdasági következmények mind a mai napig alakítják a világgazdaságot és ezzel együtt természetesen az autópiacot.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a Mandiner megkeresésére közölte, hogy a 2023-as év az autókereskedelemben igazán változatos volt. Példaként említette, hogy az év első felében még gondot jelentett, hogy az autókat csak meghosszabbodott szállítási idővel tudták a gyártók leszállítani a vásárlóknak.
A harmadik negyedévre többnyire megoldani ezeket a nehézségeket”
– jelezték.