Vajon ki vagy kik és hogyan alakíthatják Európa sorsát? Akik a tagállamok nevében lépnek fel? Vagy akik az alapító szerződésre, netán a ködös „európai tervre” hivatkoznak? El lehet egyáltalán választani a nemzeti és az európai érdeket egymástól? Ki vállalhat felelősséget Európáért, s aki ezt megteszi, kiért is vállal felelősséget? Ki lehet az, aki Európa hangzását képes megszólaltatni, vagy történetét képes még írni vagy mesébe önteni?
Fogas kérdések ezek mind a nagypolitikában, mind pedig az európai joggal foglalkozó kurzusokon és tanulmányi hétvégéken. Különösen érdekes véleménycseréknek lehetek tanúja, amikor Európa számos országából érkező diákoknak teszem fel ezeket a kérdéseket. Némi gondolkodást követően az utolsóra a legtöbben valahogy úgy válaszolnak, hogy aki Európát (is) meghatározó történelmi jelentőségű tettet hajt végre. Kicsit másképpen megfogalmazva: aki képes európai sorsot kifejező választ adni a történelem kiszámíthatatlan örvényei között.
Az Európai Parlament legitimációját a nemzeti parlamentek és nyilvánosságok bevonásával kell megerősíteni”
Ebből a kollektív bölcsességből kiindulva érdemes vetni egy pillantást Európa modern kori történelmére. A történelem e szakaszában egy fordulópont egyértelműen azonosítható: az Európát kettészakító vasfüggöny és a berlini fal leomlása. A változás szele a katonai megszállás, a titkosrendőrség, az egyházüldözés, a mindent maga alá gyűrő szürkeség és bezártság fojtó nyomorúságában millióknak adta vissza a szabadságot, nemzetük önrendelkezését és önbecsülését. Honnan is kerekedett ez a feltartóztathatatlan szél? Elsősorban az Egyesült Államok felől. Elődeitől eltérően ugyanis Ronald Reagan elnök nem a vereség elkerülésére, hanem a győzelemre törekedett. Persze ehhez az is kellett, hogy a történelem eseményeit felismerő szovjet pártfőtitkárt Mihail Gorbacsovnak hívják. De vajon Németország és Európa újbóli egyesülése történelmi szükségszerűség volt? A változás feltartóztathatatlan szélfúvásának következménye? Korántsem. A történelem szelét valakinek be kellett fognia Európa vitorlájába. Helmut Kohl kancellár volt az, aki ezt megtette. Felismerte, hogy az idő nem fog tovább várni, Németország egyesítését most kell véghez vinni. A németek újraegyesítésére és az európai egyesülésre pedig úgy tekintett, mint ugyanannak az éremnek a két oldalára: egy átfogó, kereszténydemokrata örökséget kifejező európai rend előszobájára. S bár a széljárás kedvező volt, mindez nem ment küzdelmek, kompromisszumok és lavírozás nélkül. A kancellár jól tudta, hogy a sikerhez meg kell szereznie az amerikai támogatást, meg kell győznie a kétkedő európai vezetőket, és nem utolsósorban magáénak kell tudnia a Kreml partnerségét. Ezen akadályok mindegyikét sikerrel vette: nemzeti politikusként európai víziót alkotott. És még mást is: Reagan 1987-ben a Brandenburgi kapunál elmondott beszédétől kezdve a Gorbacsovval való találkozókig bezárólag az események aktív alakítójaként a szuperhatalmak vezetőivel együtt jelen volt. Cselekedett, szervezett, tárgyalt, eredményeket ért el, és a világ erre felfigyelt, s rajta keresztül ismét egy cselekvőképes Európa tárulhatott elé. A hidegháborúban eltemetett Európa újból felkerült a világtérképre. Ez a lendület az integráción belüli és kívüli Európában egyaránt imponáló volt. Ez az „európai terv” ragadta magával a közép-európai országokat is. Képes volt Európa nevében Európát megszólítani.