Gyorsított ágazati vizsgálatot indít a versenyhivatal a Booking.commal szemben
A turisztikai ügynökség pedig jogsegélyszolgálatot indított az érintetteknek.
Egy olvasónk sérelmezte, hogy miután a hosszú várakozás után végre elindította a kifizetéseket a cég, az utalás pénzneme körül kezdett variálni a szolgáltató.
Július vége felé kezdtek záporozni a hírek arról, hogy nagy összegek nem érkeztek meg a Booking.com oldalt használó magyarok zsebébe egy fizetési fennakadás miatt. A Booking.com közel másfél hónapos késlekedése azért okoz jelentős nehézséget sokaknak, mert a szerződés szerint a már lefoglalt szálláskapacitásokat nem mondhatják vissza, azaz a vendégeket mindenképpen fogadniuk kell, a bevételek kiesésétől függetlenül fizetniük a saját költségeiket. Ezekben az esetekben pedig egyértelmű, hogy
nem a nagy szállodaláncok, hanem a kis, helyi szállásadók a legnagyobb kárvallottjai a késedelemnek,
ugyanis számukra létfontosságú, hogy időben megérkezzenek a kifizetések, hiszen nem rendelkeznek nagy tartalékokkal.
Az esetre reagálva a Fidesz-frakció összehívta az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága Turisztikai Albizottságának ülését. A Bizottság keddi ülésén elfogadhatatlannak nevezték a szálláshely-közvetítő cég gyakorlatát, és leszögezték, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy az ügy végére pont kerüljön. Mindezek mellett a GVH gyorsított eljárásban vizsgálja a holland céget.
Ezt is ajánljuk a témában
A turisztikai ügynökség pedig jogsegélyszolgálatot indított az érintetteknek.
Továbbra sincs minden rendben
Fizetési fennakadások miatt továbbra is jelentős számban vannak olyan magyar szállásadók, akik
nem kapták meg pénzüket a Booking.com szálláshely-közvetítő cégtől.
A szolgáltató tájékoztatása szerint a karbantartás véget ért és el is indították a kifizetéseket, de még mindig sokan reklamálnak amiatt, hogy nagy összeggel tartoznak nekik, egyesek szerint pedig a korábbi kifizetési gyakorlatot is megváltoztatta a Booking.com.
Ezt is ajánljuk a témában
A Booking közel másfél hónapos késlekedése azért okoz jelentős nehézséget sokaknak, mert a már lefoglalt szálláskapacitásokat nem mondhatják vissza, azaz a vendégeket mindenképpen fogadniuk kell.
Portálunkat több olyan szállásadó is megkeresete, akiknek igencsak komoly fejfájást okozott a Booking.com által késleltetett fizetés. Egy olvasónk jelezte, hogy számára a Booking.com június 8. óta számtalan felszólítás ellenére sem volt hajlandó fizetni. Közölte, hogy két apartmanja van, ahol azóta fizeti az összes rezsiköltséget (amit a booking által közvetített vendégek fogyasztottak) takarítási díjat, mosási költséget és az összes higiéniai árucikk (tisztítószerek) költségeit és semmit nem utalt a Booking. Azt is megosztotta, hogy panaszt is írt már a Gazdasági Versenyhivatalnak, napi 5-6 alkalommal beszélt telefonon a Booking.com ügyfélszolgálatával, valamint napi 6-8 üzenetet küldött a pénzügyi osztályuknak.
Egy másik olvasónk elmondta, hogy nála szintén hasonló volt a helyzet, hosszú időn keresztül várta, hogy a cég végre utalja neki a pénzt, közölte, hogy az ügyfélszolgálatról, a pénzügyi osztályról soha semmilyen érdemi választ nem kapott.
Ezt is ajánljuk a témában
„A felháborító eset nem maradhat következmények nélkül” – áll a közleményben.
Egy másik megkeresést is kaptunk, amelyben olvasónk azt írta, hogy hosszú várakozás után végre elindította számára a Booking.com az utalást, azonban sérelmezte, hogy
az utalás pénzneme körül kezdett variálni a szolgáltató.
Világossá tette, az eddigi gyakorlat az volt, hogy a szállásadó megadta, hogy milyen pénznemben szeretné, hogy a Booking.com feltüntesse a szállást a vendégek számára, majd a cég ugyanilyen pénzemben utalja a szállásadónak a neki járó összeget. Leszögezte, hogy eddig euróban adta meg a szálláshely árát, és euróban is kapta meg a Bookingtól, és ő döntötte el, hogy mikor váltotta át a pénzt forintra. A szállásadó szerint most a Booking saját hatáskörében úgy döntött, hogy nem a feltüntetett pénznemben, hanem forintban utalja át a szállásadónak a neki járó összeget, így ezáltal az történt, hogy a közvetítő cég amellett, hogy komoly károkat okozott a szállásadóknak a hosszas késedelemmel, az árfolyamnyereségen is profitált.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorsított ágazati vizsgálatot indított a cég ellen
Az Index hívta fel a figyelmet arra a végzésre, amelyet a GVH elnöke Rigó Csaba Balázs jegyzett. Ennek értelmében megindult a gyorsított ágazati vizsgálat az online szállásközvetítő cég ellen.
A végzésből kiderült, hogy komolyan felmerült annak a gyanúja, hogy sérülhetett a szabad piaci verseny a szállásadók között, ez pedig közvetlenül kihathatott a szállásfoglaló fogyasztókra is. Indoklásában a GVH elnöke arra is rávilágít, hogy azért szükséges a gyors és azonnali intézkedés, mert ezt az ágazatot a koronavírus-járvány kiemelten hátrányosan érintette, a fertőzés terjedése miatt
világszerte elrendelt korlátozó intézkedésekkel összefüggésben a szektor súlyos károkat szenvedett.
A végzés értelmében több területen is vizsgálódni fognak, egyfelől a gyorsított ágazati vizsgálat kiterjed az online szálláshelyfoglalás magyarországi piacán irányadó versenyviszonyok elemzésére, másfelől az ezen piacon aktív szereplők által a szállásadó partnerek irányába alkalmazott azon szerződéses feltételek és gyakorlatok vizsgálatára, melyek hatással lehetnek a szálláshelyek közötti versenyre.
***
Nyitókép: MTI/EPA/ANP/Koen Van Weel