A helyiek döntöttek így: a testvér-Gázában ugyanis nem hó hullik, hanem pernye, porig bombázott, lángok martalékává vált épületek pernyéje, élőpajzsként használt civilek megfeketedett hulláira – túsz ott mindenki, akár odaszületett, akár odahurcolták. Így hát Betlehemben is elmarad a szokásos ünnepség. Nehéz nem megérteni őket: hogy ki mennyiben felelős sok ezer ember haláláért Gázában, e téren lényegtelen; megint vérpatakok futják be be a Szentföldet, örvendezni oka pedig senkinek sincsen.
Jézus kereszthalálának helyszínét, a szent várost is géppisztolyos katonák vigyázzák rég, a félelem és a gyanakvás légköre lengi be évtizedek óta, s újra fellángolt a gyűlölet.
Kelet-Ukrajnában hó hull ugyan, de hova:
kőkeményre fagyott föld szegélyezi a lövészárkokat, a sztyeppe keserű földjén, százezrek friss temetőjén, elnéptelenedett, szétlőtt városok között. Ahol visszatekintve a békeidők szerény, szűkös-szorgos mindennapjai tejjel-mézzel folyó Kánaánnak tűnnek ahhoz képest, ami aztán következett, s azóta tart. A hátországra eközben „csak” rakéták hullanak, a szomorúan ismerős blokkházak között szól a légvédelmi sziréna, s hol áram nincs, hol fűtés, hol víz. Két karácsony lesz errefelé: az ukránok szimbolikusan egy időben ünnepelnek a nyugati keresztényekkel, az eredeti ortodox naptárhoz ragaszkodók, elsősorban az oroszok, a mi vízkeresztünk után, január hetedikén – jó szovjet hagyományok szerint minden bizonnyal a front mindkét oldalán lesznek olyanok, akik számon tartják majd, hogy a szomszéd melyik dátum szerint állította fel a csenevész kis fenyőfát a szebb napokat látott nappaliban.
És ott van még az afrikai, éhségövezetnek okkal gúnyolt Száhel-övezet, közvetlenül a Szahara alatt – bizony, itt is élnek keresztények, van, ahol éppenséggel többségben – nekik vajon milyen karácsonyuk lesz?