legalábbis viszonylag kevesen vagyunk úgy, hogy egy áldás kiszolgáltatásakor éppen spontán módon ott legyen velünk a New York Times fotósa és három tudósítója.
Ugyan a szalagcímeket az egynemű párok megáldásának lehetősége uralja, azonban fontos látni, hogy a Fiducia supplicans az összes „szabálytalan helyzetben élő pár”-ról szól, amely formák közül valószínűleg sokkal földhözragadtabb, hagyományosabb esetek válnak majd fontossá a templombajárók körében.
Amennyiben, ahogyan ezt egyesek talán szeretnék, a dokumentum hatására hátsó kapun keresztül következményeiben megszűnik a különbség a katolikus szentségi házasság és a napjaink kultúrájában elterjedt egyéb együttélési formák között (kulcsszavak: válás, újraházasodás, illetve egyáltalán a szexualitás akár teljes különválasztása az elköteleződéstől), akkor furcsán fogja magát érezni a templombajárók zöme, akik valaha is bármiben a nehezebb utat választották hitbéli elköteleződésből.
Vajon közben tolongani fognak-e az új hívők az eredeti jézusi „Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban” (Mk 1, 15) felszólítás helyett ajánlható »Legyetek keresztények, mert akkor ugyanúgy élhettek, mint eddig!« hatására?
Fordítva, az állam irányából nézve: megtehetik-e egyáltalán az egyházak, hogy szűkebb előírásokat szabnak meg a híveiknek, vagy pedig a kulturális-törvényi keretek jelenlegi és esetleges jövőbeli változásait (pl. eutanázia, poliamoria) automatikusan követniük kell-e azok teljeskörű erkölcsi igenlésével?
Mindenféle szenzációhajhászáson túl a vita mélyén egy alapvető teológiai kérdés rejlik, melyben korunk (nyugati) keresztényeinek előbb-utóbb dönteniük kell (habár persze jó lenne, ha erre egy kevésbé felbolydító kérdés kapcsán kerülhetne sor): egyáltalán, már az egyes esetek erkölcsi megítélését megelőző kérdésként,
létezik-e a bűn, mint ami elválaszthat minket Isten szeretetétől és az abból fakadó igazi boldogságtól? Vagy pedig Isten úgyis mindenkinek asztalt terít majd országában, úgyhogy addig is élvezzük az életet, ahogy tudjuk és akarjuk?
(Innen nézve fölösleges is erkölcsi határok kérdésével foglalkozni.) Az utóbbiról nyilván szó sincs a Fiducia supplicansban, de azért fognak majd mazsolázni belőle idézeteket (pl.: „minden, ami igaz, jó és emberileg érvényes az életükben és a kapcsolataikban, gazdagodjon, gyógyuljon és emelkedjen a Szentlélek jelenléte által”; 31.), melyek köré építhető olyan téves teológia, ami mindenben csak és kizárólag a kegyelem pozitív struktúráit hajlandó látni. Divat manapság bizonyos körökben az Újszövetség lakoma-példabeszédeit idézni Jézusnak a bűnösökhöz való odafordulásáról („bűnösökkel áll szóba, sőt eszik is velük”; Lk 15, 2; vö. Mt 11, 19); azonban valahogyan kevésbé kerül elő szöveghely arról, hogy Jézus nem éppen a bűnt megerősíteni ment ezekbe a vendégségekbe: „Mester, ha ilyeneket mondasz, minket is gyalázol” – méltatlankododtak is az asztaltársai (Lk 11, 45).
Avagy, mielőtt azt gondolnánk, hogy a korai kereszténység egy kaliforniai hippigyülekezet lett volna (ami aztán csak a hatalommal való kiegyezését követően vesztette volna el az ártatlan örömelvűségét), érdemes belenézni az evangéliumok lezárulásával egykorú, de csak a korai kereszténységre vonatkozó naiv képzeteink kialakulása után újrafelfedezett A tizenkét apostol tanítása (Didakhé) c. iratba: „Két út van, egy az életé, egy a halálé, a két út között pedig nagy különbség van.” (Ezt egyébként konkretizálja is ezt a házassági és szexuálmorál terén.) Ez az alapvető teológiai törésvonal a maga módján mindegyik keresztény felekezetben megjelenik, de értelemszerűen a katolicizmusban a leginkább látványos.
Nem mindegy, hogy a gyóntatófülkéket takarítószerek tárolására használjuk, vagy pedig – a nyugati turisták rácsodálkozására – plakátokon hirdetünk kibővített non-stop gyóntatást és misézést (alkalmanként latinul is).
Aligha fognak ezek az általános kérdések dűlőre jutni a Fiducia supplicans kapcsán, ugyanakkor a jelen felbolydulást érthetővé teszi, ha azokat a katolikus egyház és a modern világ (»az idők jelei«) közti helyes kapcsolat kialakítására tett évtizedes, ha nem évszázados erőfeszítések távlatában szemléljük, amely kérdés ezek szerint még mindig nem jutott nyugvópontra. Nem gondolhatták a zsinati atyák, hogy fél évszázaddal a II. vatikáni zsinat és az 1969-es liturgiareformok után, miközben az eredeti gitáros nemzedék eléri a nyugdíjkorhatárt, az új fiatalok latin misére vágynak és ennek egyházjogi határairól kell dönteni. Ezalatt a hosszú út alatt a katolikus egyház különböző a modernitás kihívására adott különböző hozzáállásokkal kísérletezett: 1910 és 1967 között pl. minden papnak esküt kellett tennie „a mostani kor tévedéseivel” szemben. Lehet, ma már sokan szívesen vállalnák ezt az esküt, ha cserébe automatikusan visszakaphatnánk az elkötelezett hívők akkori arányszámát a társadalomban. Persze ez nem így működik (avagy ki-ki maga tehet egy próbát, belemerülve a korszak magyar lelkiségi irodalmába). A döntő kérdés inkább az, hogy mindez vajon és mennyire remélhető attól az új megközelítéstől, amelyre a Fiducia supplicans tesz kísérletet?
Bármennyire is paradox,
valószínűleg Ferenc pápasága legbölcsebb döntései közé fog tartozni, hogy halogatás helyett belevágott ennek az alapkérdésnek a tisztázásába saját maga és majdani utóda számára.
Ami az utóbbit illeti, a bukmékerek régi favoritjai, a konzervatív afrikai Robert Sarah bíboros vagy akár Erdő Péter mellett újabban felmerül Pizzaballa jeruzsálemi latin pátriárka neve is, aki a közel-keleti háborúban túszként ajánlotta fel magát. Ezt bízzuk inkább a Szentlélekre; annyit azonban érdemes látni, hogy mind a mostani, mind a jövendő pápaságokban bármikor új, meglepő formákat ölthet a katolikus egyház és a modern világ kapcsolata (talán éppen a Fiducia supplicans előre még látható tanulságai fényében). Az egyháztörténet valójában éppen amiatt számít épületes olvasmánynak, ahogyan reménytelen helyzetek valódi újjászületéshez vezettek benne. Éppen mostanában ünnepeljük egy ilyen valószerűtlen esemény 800. évfordulóját Ferenc pápa névadójának személyében.
Mit tegyenek hát a katolikusok? Mindenekelőtt igyekezzenek megmaradni a hit útján. Nem tilos közben letérdelve imádkozni sem (apropó: tudják, állítólag milyen formában jelent meg az ördög az egyik sivatagi atyának? Térdek nélkül). Egy bizonyos: amennyire nem katolikus viselkedés provokatív módon keresni az egyházszakadást vagy akár csak öncélúan szítani a vitákat (talán erre vonatkozhattak eredetileg Ferenc pápának a Spiegel által idézett fenti szavai), annyira téves kishitűség lenne azt gondolni, hogy nekünk itt, a katolikus egyház magyar perifériáján az önfeladás lenne az egyedüli lehetőségünk és feladatunk.
Éppen ellenkezőleg:
pontosan azáltal tudunk hozzájárulni a világegyházban jelenleg folyó tisztázási folyamathoz, ha megmaradunk saját katolikus keresztény hagyományainkban
és identitásunkban magyar egyházi vezetőink bölcs iránymutatásaira támaszkodva. Elvégre nem éppen Ferenc pápa mondta már a pápaválasztási programbeszédében: „az egyház arra hivatott, hogy kilépjen önmagából, és a perifériákra menjen.”
Nyitókép: MTI/EPA/Vatikáni Média