Jó, de mit kezd vele az állam?
Isépy Tamás szerint az állam a Budapest Airport megvásárlásával 51 százalékos tulajdoniarányt szerezne, így döntési jogkörrel rendelkezne és megjegyezte, a kormányzati nyilatkozatok alapján további fejlesztéseket terveznek a repülőtér bővítése érdekében.
A fejlesztés révén kezdetben költségoldalon növekedés várható, így az éves adózás előtti eredmény csökkenhet, de hosszabb távon a BUD-ban rejlő potenciál kiaknázásával magasabb eredmény is elérhető lehet, ami több szempontból is előnyös az országnak”
– jegyezte meg.
A Századvég szakértője szerint egyrészt a magasabb profit pozitívan érinti a mindenkori költségvetést, másrészt a reptér bővítése a turisztikai forgalmat is erőteljesen bővítheti. Kijelentette, hogy a hazai turisztikai forgalom növekedése tovagyűrűző hatásokon keresztül szintén emelheti az ország gazdasági teljesítményét, ami az adóbevételeken keresztül szintén pozitívan érintené a költségvetést.
Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány a napokban adott ki egy kutatást, melyben megállapították: a nemzetközi példák azt mutatják, hogy a világ jelentős repülőterei a tulajdoni viszonyok tekintetében széles skálán mozognak és találunk jól működőt mindegyik kategóriában.
Nagy-Britanniában és Olaszországban vannak a legnagyobb hányadban azok a repterek, melyek piaci tulajdonban vannak. Ugyanakkor Európa-szerte számos olyan reptér van, amely az államé. Ilyen például Párizs, a francia főváros légikikötőinek mindegyikében az állam a tulajdonos. Ugyanez a helyzet Hollandiában is, ugyanis a legnagyobb kikötőjükben, az amszterdami Schipolban a holland állam a többségi tulajdonos.
Varsóban, Prágában, Pozsonyban, Bukarestben és Szófiában a repterek teljes egésze az államé, míg a bécsi Schwechat többségi osztrák tulajdonban van.
Az ellenzék szerint ez nem fontos
A reptérvásárlás konkretizálása után felerősödtek azon ellenzéki hangok, melyek szerint a beruházás egyáltalán nem fontos és máshova kéne csoportosítani a pénzt. Az LMP nemes egyszerűséggel „szórakozásnak” nevezte a légikikötő megvásárlását. A zöldpárt szerint a kormány ezeket a tranzakciókat csak „saját hatalmi álmok” miatt valósítaná meg, szerintük azonban ezek nem nem stratégiai ágak, sokkal inkább a környezetvédelem az.