Vizsgálatot indított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Magyar Telekom szerződésmódosítása miatt. Az NMHH közleménye szerint a Magyar Telekom úgy tájékoztatta előfizetőit a nullás díjszabású ajánlatok kivezetéséről, hogy az ismertetőkből hiányzott a jogszabály szerinti kötelező tartalmi elemek nagy része, és az előfizetőket megillető jogokról sem szóltak.
Megjegyzik, az utóbbi időben több olyan jellegű hír jelent meg, amely szerint a változtatások hatására »megszűnik a Facebook ingyenessége«. Az NMHH fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy ez félrevezető információ.
„A valóság az, hogy magáért a tartalomért fizetendő díjat a nullás díjszabás kivezetése nem érinti, vagyis, ha eddig fizetni kellett érte (például a zenei streamingszolgáltatóknál ez a jellemző) akkor ezután is kell, ha pedig nem, akkor a kivezetés sem változtat ezen” – áll a hatóság közleményében.
A nullás díjszabás (zero-rating) azt a konstrukciót jelenti, hogy azok az előfizetők, akiknek adatmennyiségben korlátozott internet-hozzáférésük van, bizonyos tartalmakhoz (Facebook, Messenger, Instagram, Spotify ) úgy férhetnek hozzá, hogy az nem számít bele az adatkeretbe, vagyis az ezzel járó adatforgalom nem fogyasztja az adatkeretet.
Viszont az előfizetők a nullás díjszabás kivezetését követően tapasztalni fogják, hogy a korábban nullás díjszabás alá eső tartalmak a továbbiakban csökkenteni fogják felhasználható adatkeretüket. Ezáltal megnövekedhet a havi adatigényük, amelyet nagyobb adatcsomag választásával, másik díjcsomagra áttéréssel vagy akár szolgáltatóváltással orvosolhatnak.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tudomására jutott, hogy a Magyar Telekom úgy tájékoztatta előfizetőit a nullás díjszabású ajánlatok kivezetéséről, hogy az ismertetőkből hiányzott a jogszabály szerinti kötelező tartalmi elemek nagy része, és
az előfizetőket megillető jogokról sem szólt,
ezért a hatóság máris vizsgálatot indított az ügyben.
Egyúttal felhívja az előfizetők figyelmét arra, hogy az előfizetők felmondhatnak a számukra hátrányos egyoldalú szerződésmódosítás esetén, megéri összehasonlítani a piaci ajánlatokat.
Kapcsolódó
Napok óta terjed a sajtóban, hogy tavasztól fizetni kell majd a Facebook, a Messenger és az Instagram vagy éppen a Spotify használatáért is. Noha nem közvetlenül, hanem az adatforgalmunkon keresztül. Mutatjuk, mely alkalmazások lesznek pár hónap múlva már csak az adatforgalmunk terhére használhatók. BŐVEBBEN...
(MTI)
Nyitókép: MTVA Bizományosi/Róka László