A magdeburgi támadás miatt lépett a TEK Magyarországon – mutatjuk, hol találkozhat egyenruhásokkal!
Jobb félni, mint megijedni.
Hoffer Zsolt rendőr alezredes arról beszélt az InfoRádiónak, hogy ha egy szarvas kiszalad az autó elé, akkor miként kell ütközni az állattal.
A TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője, Hoffer Zsolt rendőr alezredes arról beszélt az InfoRádiónak, hogy ha egy szarvas kiszalad az autó elé, akkor miként kell ütközni az állattal.
A szakember arra hívta fel elsőként a figyelmet, hogy a mostani időszakban – különösen azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve – kellő körültekintéssel kell közlekedni azért, hogy időben észrevegyük az út szélén vagy az út irányába tartó vadakat. „Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk” – mondta az alezredes.
A szakember szerint amellett, hogy
„Ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani” – összegezte.
Ha ebben a készenléti állapotban a vad belép elénk, akkor fékezni kell, valamint az állat „haladási irányával ellentétes irányba célszerű kormányozni” – mondta Hoffer Zsolt, hozzátéve: különösen veszélyesek a szarvasok, mivel „amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával, vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet”, és ezzel akár az utasoknak is súlyos sérüléseket okozhat.
Hoffer Zsolt szerint emiatt a szarvasokkal való, már elkerülhetetlen ütközés esetén a szokásoshoz képest teljesen máshogy kell reagálni:
Nem fékezni kell, hanem pont hogy el kell engedni a féket”.
Méghozzá azért, mert a fékezés lefelé szorítaná a motorteret, márpedig ebben az esetben arra kell törekedni, hogy a motortér minél magasabban álljon az ütközéskor, és az állat lehetőleg ne kerüljön fel oda.
Másrészt meg kell próbálni elkerülni azt is, hogy szemből, frontálisan ütközzünk a nagyvaddal. „Végezzünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. Ezzel tudjuk azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni” – mondta az alezredes.
Hoffer Zsolt mindeközben arra is emlékeztetett, hogy autókra is szerelhető vadriasztókkal – amelyek az emberi fül számára nem, de a vadakéra hallható frekvencián adnak ki hangot – szintén megelőzhető a balesetek jelentős része – derült ki az Infostart tudósításából.
Nyitókép: Keller Dávid, Sokszínű vidék