Aláírták a debreceni akkumulátorgyár-beruházásról szóló szerződést

2022. szeptember 05. 14:48

A kínai beruházás nyomán 9000 új munkahely jön majd létre.

2022. szeptember 05. 14:48
null

A valaha volt legnagyobb, mintegy 3000 milliárd forint összértékű magyarországi beruházás keretében a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) közvetlenül 9000 új munkahelyet hoz létre Debrecenben – közölte hétfőn Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A tárcavezető a hajdúsági városban tartott rendezvényen mérföldkőnek nevezte a telekre vonatkozóan most aláírt adásvételi szerződést, mondván, hogy ez a projekt első, jogi kötőerővel rendelkező megállapodása.

Arról számolt be, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártója hatalmas nemzetközi verseny nyomán, két és fél év tárgyalás után választotta hazánkat második európai üzeme felépítésére. Kiemelte, hogy ez nem csak hazai léptékben számít óriási összegnek, az elmúlt tíz év öt legnagyobb zöldmezős beruházása közé tartozik Európában.

 Majd hozzátette, hogy a projekthez állami támogatást is nyújtanak, amelynek részleteit később, az Európai Bizottságnál induló notifikációs folyamat lezárását követően hozzák majd nyilvánosságra.

Továbbá aláhúzta, hogy Németországon és Kínán kívül egyedül Magyarországon van jelen gyártóbázissal mindhárom nagy német prémium autómárka, az Audi, a BMW és a Mercedes, amelyek fontos szerepet szánnak hazánknak elektromobilitási stratégiájukban, így sietni kell a tervek szerint 2025-ig tartó építkezéssel, mert nagy a kereslet az akkumulátorokra.

A valaha volt két legnagyobb beruházást 2021-ben és 2022-ben jelentették be

Szijjártó Péter közölte, hogy a jelenlegi európai helyzet ráadásul még különlegesebb jelentőséget ad az alkalomnak, miután korábban talán soha nem állt a világgazdaság ilyen rövid idő alatt kétszer is a feje tetejére, mint most a koronavírus-járvánnyal és az ukrajnai háborúval.

„Az energiaárak irracionális magasságba szabadultak el, az infláció az európai országok döntő többségében kétszámjegyűvé válik, az európai gazdaság egyértelműen recesszióba fordult és világméretű élelmiszerellátási válsággal is szembenállunk” – mutatott rá.

Szavai szerint „egyértelmű bizonyítványt állít ki” a magyar gazdaságpolitika teljesítményéről, hogy éppen a világgazdaság ezen két „fekete évében”, tavaly és idén jelenthették be a valaha volt két legnagyobb beruházást.

Leszögezte: ezek mutatják, hogy sem a háború, sem a járvány nem tudta megtörni a világgazdaságban zajló két alapvető folyamatot, az autóipari forradalmat és a keleti vállalatok egyre radikálisabb globális térnyerését. "Mi mindkét folyamatot felismertük, mindkét folyamatra helyesen reagáltunk" - mondta.

Emlékeztetett rá, hogy

a magyar autóipar teljesítménye 2010 óta két és félszeresére nőtt,

termelési értéke 2021-ben megközelítette a 9500 milliárd forintot.

„A keleti nyitás a támadások ellenére sikeresnek bizonyult”

A miniszter úgy vélekedett, hogy a keleti nyitás a támadások ellenére sikeresnek bizonyult. „Világossá tettük, hogy mondvacsinált okok miatt egyetlen nemzet vállalatait sem vagyunk hajlandóak kitiltani. A kölcsönös tisztelet talajára helyeztük külpolitikánk egészét és kapcsolatainkat a tőlünk keletre eső világgal” – jelentette ki.

„Teljes mértékben tisztában vagyunk azzal, hogy párhuzamosan azzal, hogy mi itt ünneplünk, azok, akik minket a keleti kapcsolatokért szoktak támadni, most súlyosan irigykednek” – tette hozzá.

Ennek kapcsán üdvözölte, hogy a beruházás segíteni fog abban, hogy hazánk az elmúlt évek kríziseihez hasonlóan ebből a válságból is megerősödve kerüljön ki.

Végül a magyar-kínai kapcsolatokat méltatta, kitérve arra, hogy tavaly rekordot döntött, 11 százalékos növekedéssel akkor először 12 milliárd dollár fölé emelkedett a kétoldalú kereskedelmi forgalom volumene, és a bővülés mértéke az idei első fél évben is 7 százalékos volt.

„Magyarország nagyon-nagyon sokat profitál a Kínai Népköztársasággal fenntartott pragmatikus, kölcsönös tiszteletre alapuló, külső befolyásoktól mentesített együttműködésből” – húzta alá.

(MTI)

Nyitókép: MTI/Vajda János

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
eius
2022. szeptember 05. 17:25
Lehet az én készülékemben van a hiba, de mindig fáj a szívem, mikor a Debrecen határában épülő hatalmas BMW komplexum (és kiszolgáló úthálózat) mellett visz el az utam. Egyes földműveléssel foglalkozó rokonaim szerint az egyik legmagasabb AK értékű, nagyon értékes termőföld esik áldozatul. Gondolom így lesz e gyárral is. Nem épülhetnének ezek akár közeli nyírségi homokon ?
Selamat
2022. szeptember 05. 16:00
Ballibsi visítás 1, 2, 3! Naugye, megy ez nektek.
magichorze
2022. szeptember 05. 15:43
Mindenszar...
pipa89
2022. szeptember 05. 15:26
Örülök neki, remélem a környezetvédelmi szabályokat is betartják. Jó döntés volt a keleti nyitás. Mindenkit be kell vonzani és megtartani, hogy mindenkinek érdeke legyen minket békén hagyni, megóvni...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!