Bezárhatnak az OMV benzinkútjai Magyarországon

2022. június 03. 20:18

A Mol nem lenne képes fedezni a kiesést.

2022. június 03. 20:18
null

Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani – tudta meg a Világgazdaság iparági forrásokból. Cikkükben azt írják: miután az OMV vélhetően saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal, a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kínálati szűkületet oldani lehessen,

azaz valahogy vissza kell hozni az importot.

Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám iparági információk szerint az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel. Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához. 

A lap úgy tudja, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaik szerint az olajtársaságnál

az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását. 

Nagyon súlyos következményei lesznek a leállásnak

Az OMV schwechat-i finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti az OMV. 

Becslések szerint az június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra. 

Ez azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon. Mindebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb.

Az ársapka miatt senki nem akar Magyarországra exportálni

Miután Magyarországon 480 forintban maximálták kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európaszerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, érthető, hogy a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent,

a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett.

Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni.

Halasztja a karbantartásokat a Mol

Valamelyest csökkent a nyomás a Mol-on azt követően, hogy a kormány kettős üzemanyagárat vezetett be a Magyarországon, hiszen visszaszorult a benzinturizmust. Ám küszöbön az iskolai szünet, a nyári turisztikai szezonban pedig jelentősen nő a benzinkutak forgalma. A VG úgy tudja, hogy a Mol nagyrészt emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a százhalombattai finomító augusztusban és októberben áll majd le részlegesen egy-egy hónapra. 

Ez azonban azt is jelenti, hogy az üzemanyag-termelése augusztusban nagyjából a harmadára csökken. 

A lapnak nyilatkozó források szerint a két szóban forgó hónap idejére egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

 

Összesen 463 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szodabár
2022. június 05. 07:44
Technikai okokból, persze! Csak eléggé kilóg egy nagy büdös lóláb.
néhai Ch.Pilot
2022. június 04. 11:47
Szerintem téved, aki azt hiszi, hogy valóban karbantartási problémák állnak ennek a hátterében. Ausztria - parancsra cselekedve - ezzel akarja gyengíteni Magyarországot üzemanyaghiány gerjesztésével. Ez visszavágás az 6. szankciós csomaggal kapcsolatos tevékenységünkért. Azért is gondolom ezt szándékos lépésnek, mert ugyebár a minap két osztrák is megtámadta Magyarországot. Egy néppárti senki, meg az osztrák TV egyik prominense. Tehát a magyarellenes lépések tendenciózusak Ausztria részéről. Mostanában hatalmas össz-európai támadásoknak leszünk kitéve, mint 906-ban, amikor IV. "gyermek" Lajos kiadta dekrétumát: "...ugros eliminandos esse!" Kár volt a Habsburgokat annak idején beengedni az üzemanyag piacra. Gondolhattuk volna, hogy zsarolási potenciálhoz juttatjuk őket.
Sany Xepi
2022. június 04. 09:35
Egyszerű a megoldás osztrákiában is hatósági árat kell bevezetni. Aztán máris ugyan az a feltétel.
vastaps
2022. június 04. 08:45
Juuujj-mindmeghalunk' , Mcdonaldsz ' nem akar kivonulni ??
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!