„A hiányzó fél” című könyvében idézi Apponyi Albert 1915-ös cikkét, amelyben megállapította, hogy hazánk egyértelműen nyugati ország, ugyanakkor amikor a történelemben a nyugat nem tartotta tiszteletben a nemzet szuverenitását, szembefordult vele és akár hajlandó volt a kelettel is szövetkezni. Vannak-e hasonlóságok a mai korral?
Két meghatározó magyar irány van: mintaadó és mintakövető európaiság.
Az 1867 óta lezajlott történelmünkben mindig az egyik érvényesült a kettőből. A kiegyezés után évtizedekig a mintakövetés, de 1920 után inkább az elfordulás, a mintaadás. 1990 után megint a mintakövetés, 2010-et követően ismét a mintaadás. Most párhuzamosan van jelen ez a két gondolkodás a magyar közéletben, szabadon gondolhatjuk az egyiket és a másikat. Ennek akár örülhetünk is, hiszen szabadságnövelő hatása is van. Ott még azért sajnos nem tartunk, hogy ez a kétféle gondolkodás ne zárná ki egymást.
Milyen irányba tartanak konfliktusaink az Európai Unióval?
Azok közé tartozom, akik a politikatudomány szerepét a politika alakításában is fontosnak tartják, de nem úgy, hogy kommentátorok bemennek tévécsatornákhoz elemezni egy elhangzott beszédet. Úgy értem inkább, hogy a rendszerváltozás előtt is létezett egy szemlélet, és ma is van, amely azt mondja, hogy ez itt autokrácia. Ameddig ez a meghatározó szemlélet nyugaton, addig a nyugati mainstream nem fogja másképpen gondolni, amit Magyarországról mond. Nem kezdenek el a mi történelmünkkel foglalkozni, hanem a nemzetközi kutatóintézetek elemzéseire hagyatkoznak.
És az általuk használt sztenderdek, módszertanok alapján hoznak rólunk döntéseket.
A viszonyunk az unióval nagymértékben függ attól, hogy a kurrens politikatudomány mit mond rólunk – nekik. Gyakran mondogatják nyugati politikusok, hogy a sajtó gúzsbaköti őket. Csakhogy ennél van még egy mélyebb szint: úgy kell beszélniük, ahogyan a politikatudomány elvárja tőlük. Nem tudnak és nem is fognak magyar fejjel gondolkodni. Tehát amíg ezek az agytrösztök nem tartanak minket demokráciának – ahogyan azt 2010 után is, egészen 2014-ig, sőt, részben 2018-ig tették – addig nem fog változni a helyzet. Érdemes lenne erre figyelni, ahogyan például a kormány a gazdaságban ügyel a hitelminősítők elemzéseire.
Önt gyakran foglalkoztatja, hogy egy nem túl nagy létszámú ország mennyire lehet mintaadó a nagyobbaknak. Mire jutott, mennyire lehet az? Milyenek a mi esélyeink?
Ha megnézzük Hollandia vagy Nagy-Britannia történetét, akkor azt látjuk, hogy a középkorig egyik sem játszott meghatározó szerepet a világtörténelemben, de aztán mind a kettő ki tudott lépni a „nagyszínpadra”. Itt ennek meghatározó előfeltétele a tengeri kereskedelem volt, tehát a tenger alapvető eszköz a kitöréshez.
Amellyel ma már nem rendelkezünk…
Nem, és Magyarország ideológiai megítélése is kedvezőtlen, azonban az a tény, hogy a Fidesz négyszer győzött kétharmaddal zsinórban és a miniszterelnöknek itthon nem nagyon van ellenfele, a kormányfőt – legkésőbb 2018 óta – európai szereplővé emelte. Ráadásul ő maga is szokta mondani, hogy szeretné az Európai Uniót megváltoztatni. A konfliktust és az idegességet az is okozza, hogy Orbán Viktor kilépett a belpolitikából és az előbb vázolt nemzetközi színtéren fellépő politikusként határozza meg saját magát. Másfelől
a Fidesz igenis évtizedek óta következetes abban, hogy az Európai Uniót meg akarja változtatni, ezt közel harminc éve gondolják így, és ki is mondják.
A kormánypárt mindenkit megelőzött itthon, ahogyan felismerte a külpolitika fontosságát.
Alakíthatjuk-e akkor mi is az EU jövőjét valahogyan?
A döntő kérdés az unióban az, hogy a föderális-nemzetállami egyensúlyt fent lehet-e tartani – egyáltalán nem biztos, hogy ez sikerül. A magyar miniszterelnöknek van egy nehézsége, amelynek enyhítése nélkül korlátozott a cselekvési tere. Ez pedig a szövetségesek kérdése. Komoly szövetségese volt például a kétezres évek első felében Bajorország. Ha ma megnézzük a bajor relációt, ott ma más viszonyokat látunk, például Manfred Webert, a Európai Néppárt elnökét és a hozzá fűződő viszonyt ugye nem kell bemutatnunk. Miközben tehát megvan az EU formálásának szándéka, a szövetségépítésben olyan markáns és mértékadó szövetségesekből nem áll olyan jól, mint akik ehhez kellenének. Ezt nem erősítette feltétlenül a Néppártból való távozás sem.
Milyen irányban befolyásolja a közgondolkodást az ukrán-orosz háború?
Attól függ, hogy mennyi ideig tart, azonban az már biztos, hogy ismét kaptunk egy leckét arról, hogy vajon a háború kiiktatható-e politikából, fejlődésből. A 20. század elején élt egy irodalmár, Ignotus, aki azt írta, hogy a kiegyezés után annyira hozzászoktunk ahhoz, hogy az életünkben háború többé már nem lehet, hogy amikor 1914-ben kitört, tanácstalanul álltunk előtte. 1945 óta – leszámítva Jugoszlávia véres szétrobbanását – Európában nem volt háború. Úgy tűnik, hogy időről-időre, a békés korszakok után előjön valami, azt bizonyítja, hogy a békés korszakok nem tudnak konfliktusokat megoldani.
Az ukrán-orosz feszültséggóc harminc éve rejtett akna volt, nem sikerült úrrá lenni rajta.
Azt már látni, hogy az 1990-ben létrejött új korszak kicsit hasonlított az 1914 előttire. A „boldog békeidők” véget értek.
Idézett kötetében azon is töpreng, hogy „hol fészkel a globális hatalom”. Miért tabu ez a kérdés itthon?
A hazai közélet kicsit lemaradt a világ folyamatainak vizsgálatában. Úgy nézzük a globalizációt, mintha továbbra is csak nemzetállamok léteznének. S ha csak nemzetállamok vannak, akkor nem kérdezzük meg, hogy ki vezeti a világot. Erre a magyar ellenzék különösen nem kíváncsi.
Mert a „sorosozás” szerintük nevetséges összeesküvés-elmélet. Politikailag pedig inkorrekt a globalista struktúrákat kutatni.
Pedig
Soros György és a hozzá hasonló informális aktorok szerepének vizsgálata roppant fontos a politikában.
Azt azért ne gondoljuk, hogy a politikát csak megválasztott politikusok intézik. Informális szereplők sokasága fonja át a világot, akik szeretnék érvényesíteni a céljaikat. Ez abszolút politikatudományi kérdés, nyugaton számos politikus kutatja a témát. Az informális szereplők hatását nem lehet figyelmen kívül hagyni. De ebben a magyar jobboldal sem kifinomult, amikor azt mondja, hogy miért akarnak nem megválasztott civilek beleszólni a politikába. Azért akarnak, mert nyugaton is ezt teszik évszázadok óta. Az ott egy érték.
Csak közben azt mondják magukról, ők nem politikai aktorok, hanem civilek.
Civilként valóban politikai szerepet játszhatnak, ez itthon még furcsának hathat. A lényeg valójában a liberalizmusból jön, amely mindig gyanakszik a formális hatalomra és a megválasztott vezetőkre, és ezért támogat civil szervezeteket. Mindkét oldal pozícióját egyforma komolysággal kell néznünk.
Gyakori vád a politikusokkal szemben, hogy nincs következménye a tévedéseiknek. Ám régóta láthatjuk, hogy szociológusok és politológusok rendszeresen, alapjaiban adnak rossz prognózisokat, aztán lezajlik a választás, kiderül, hogy megint tévedtek, és másnaptól ugyanúgy szakértenek, elemeznek tovább, legfeljebb szerintük a nép gyerekes, tájékozatlan, elbutított, stb. Ez nem probléma?
Az elemzők jelentős része valamelyik tábor szimpatizánsa. Ennek egyértelműen és erősen hangot is adnak – különösen választások idején. Többekre jellemző tehát a vágyvezérelt elemzői hozzáállás.
Nem káros-e az egyre erősebb és általánosabb szurkolói attitűd ebben a szakmában? Az elemzői világ kezd hasonlítani egy olyan futball-lelátóra, ahol a néző-szurkolók néha befutnak a pályára.
Ez máshol is így működik. A szurkolói helyett én „igazságkereső kiállást” látok. Ha egy ellenzékhez közel álló elemző arról beszél, hogy itt autokrácia meg jogállamisági probléma van, akkor nem azért mondja, mert egy párt álláspontját közvetíti, hanem ezt gondolja – és ez így van a másik oldal gyakorlatában is, amelyik ezeket a jelenségeket nem itthon, hanem például Brüsszelben látja. Ráadásul ez a tendencia egyre inkább erősödni fog, mert a fontosabbá váló identitáspolitika beszippantja az elemzők jelentős részét is, akik így nem távolodnak, hanem közelítenek elemzésük tárgyához.
Többen is kötelességüknek érzik, hogy kiálljanak egy-egy ideológia vagy párt mellett. Pedig nyilván a csekélyebb részrehajlás lenne üdvözítő.
Van-e „szavatossági ideje” a magyar politikai rendszereknek?
Általában mondható, hogy huszonöt-harminc évet élnek meg a rendszerek. A mai struktúrában harminckét éve vagyunk, tehát ez magyar szempontból lassan csúcstartó. Jó lenne, ha többé nem kataklizma zárna le politikai rendszereket Magyarországon, és azok helyett belső reformok lennének csak, illetve a társadalom azon tagjai is jól éreznék magukat, akiknek nem tetsző kormány van éppen hatalmon.
Amikor a távoli jövőben a magyar történészek visszatekintenek majd az 1990-től napjainkig terjedő korszakra, akkor mire és kire fognak emlékezni a mi közéletünkből?
Bármilyen eredményeket is hoznak a következő évek, egyértelmű, hogy Orbán Viktorra és a Fideszre emlékezni fog mindenki, tekintettel arra, hogy az ő személyisége és politikája alapvetően változtatta meg a magyar közéletet, és már a nemzetközi politikára is hatása lett.
Lehet-e olyan széles körben pozitív, szinte konszenzusos emlékezete majd, mint például Bethlen Istvánnak ma van? Milyen történelmi feltétele van ennek?
Bethlen személye ma már egyáltalán nem vált ki indulatokat, holott saját ellenzéke a korában rendkívüli mértékben gyűlölte. Vele szemben az összes ellenzéki párt óriási fenntartásokkal élt, és nagyon sokszor nagyon hasonlóan beszélt róla, mint Orbánról a mai ellenzéke. Bethlent ma már balliberális oldalról lényegében elismerik, de leginkább azért, mert szerepe az európai re-integrációban vitathatatlan volt. A mai miniszterelnök előtt az a nagyszabású feladat áll, hogy az országot a konfliktus-zónától távol tartva, pacifikálja az Európai Unióval fennálló feszültségeket. Ha a pacifikálás sikerül, de csak akkor, az ő nemzetközi megítélése szélesebb körben is javulhat.
Csizmadia Ervin politológus, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézetének főmunkatársa, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatója, a Miskolci Egyetem Alkalmazott Társadalomtudományok Intézetének docense. Az 1980-as évek második felétől foglalkozik politikatudománnyal. 1995-ben jelent meg három kötetes könyve a magyar demokratikus ellenzékről. Ezt még tizenkét önálló könyv és számos társszerzős kötet követte. Legutóbbi önálló tudományos munkája „A magyar politikai fejlődés logikája” (Gondolat Kiadó, 2017). A Méltányosság 2021 végén jelentette meg az „Uralkodó párt - A Fidesz nemzetközi és hazai történeti összehasonlításban című kötetet”. Rendszeresen ír politikai publicisztikákat és nyilatkozik a magyar és a nemzetközi politikáról.
politológus, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézetének főmunkatársa, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatója, a Miskolci Egyetem Alkalmazott Társadalomtudományok Intézetének docense. Az 1980-as évek második felétől foglalkozik politikatudománnyal. 1995-ben jelent meg három kötetes könyve a magyar demokratikus ellenzékről. Ezt még tizenkét önálló könyv és számos társszerzős kötet követte. Legutóbbi önálló tudományos munkája „A magyar politikai fejlődés logikája” (Gondolat Kiadó, 2017). A Méltányosság 2021 végén jelentette meg az „Uralkodó párt - A Fidesz nemzetközi és hazai történeti összehasonlításban című kötetet”. Rendszeresen ír politikai publicisztikákat és nyilatkozik a magyar és a nemzetközi politikáról. Nyitókép: Mátrai Dávid/Mandiner, a belső fotók Díner Tamás felvételei