A baloldal Nagykanizsán se venné át az arénát?

2021. augusztus 06. 15:06

Tatabánya példáját követve a nagykanizsai önkormányzat baloldali többsége is fontolgatja, hogy visszaadja a kormányprojektként helyben épülő multifunkciós aréna és rendezvényközpont működtetési lehetőségét. Képviselőik állítják: még nem döntöttek. 

2021. augusztus 06. 15:06
null
Joó István
Joó István

Tatabányán és Nagykanizsán nagyjából egyidőben (2019 elején, illetve 2018 végén) indult meg egy sokfunkciós sport- és rendezvényközpont építése a részben uniós forrású Modern Városok Program keretében. Ám a nagyobb – 6000 fős – tatabányai létesítmény közelgő átadása előtt, július 23-án az ottani baloldali többségű tatabányai önkormányzat úgy döntött, nem veszi vagyonkezelésbe az arénát. Arra hivatkoznak, hogy szerintük a fenntartási költség évi egymilliárd forintra rúg majd, és ezt nem tudnák kigazdálkodni. Ismert, hogy ez a korszerű sportcsarnok a 2022-es kézilabda Európa-bajnokság egyik fő helyszíne lesz.


Minta: a tatabányai baloldal destruktivitása?

Nem sokkal később a Mandiner arról értesült, hogy a 3000 fős (de mobil lelátókkal együtt 5000 ember befogadására is képes) nagykanizsai aréna ugyanarra a sorsra juthat, mint a tatabányai. Baloldali informátoraink szerint a DK, MSZP, LMP, Momentum, Jobbik koalícióját jelentő Éljen VárosuNK! Egyesület (ÉVE), engedve a Komárom-Esztergom Megyei Város „testvérkoalíciója” inspirációjának, kihátrálni készül a Kanizsa Aréna működtetéséből.

Ez a tatabányai fejleményektől függetlenül sem meglepő, ugyanis a baloldali többség, szemben a Fidesz-KDNP-s polgármesterrel és a 2019-ben kisebbségbe szorult Fidesz-KDNP-frakcióval, kezdettől ellenezte a multifunkciós sport- és rendezvényközpont projektjét, később pedig szinte ellehetetleníteni igyekezett azt. 

Törekvésükkel egybevágott az országos baloldal koronavírus-járvány alatti parlamenti akciója. Az ellenzéki szivárványkoalíció ugyanis olyan határozati javaslatot terjesztett elő idén március 9-én, amely gazdasági válság kezelése jogcímén valamennyi állami nagyberuházást leállította volna, beleértve „mindenféle stadion és sportcsarnok építését, a lopakodó olimpia tervének feladását”. Ez, ha megszavazta volna a parlament jobboldali többsége, a 2018 vége óta épülő Kanizsa Aréna beruházását is tönkretehette volna. Arról nem is beszélve, hogy a jelenleg futó, államilag generált építőipari nagyberuházások láthatólag a hazai gazdaság járvány utáni sikeres felpörgetését eredményezik.

Fizetésemelések, pénzátcsoportosítás

Ami a nagykanizsai szivárványkoalíció fentebb taglalt hozzáállását illeti, a baloldal szintet lépett azzal, amikor az ÉVE frakcióvezetője, Fodor Csaba (MSZP) január 25-én a Népszavában szólta le a projektet – és a sportutánpótlásban jeleskedő, Zalaegerszeggel versengő megyei jogú, 50 ezres várost magát: „Egy ekkora városnak ilyen háttérrel elég lett volna egy kisebb, viszont olcsóbb és jobban kihasználhatóbb csarnok. Ráadásul nem tudjuk az üzemeltetési paramétereket, mekkora lesz a várható rezsi, hány embert kell alkalmazni, csak annyit tudtunk meg, hogy egy hasonló aréna fenntartása százmilliós tétel, amit, ha tetszik, ha nem, az önkormányzatnak kell kigazdálkodnia”.

A vagyongazdálkodásba vételtől finanszírozási indokkal berzenkedő baloldali testületi többség azonban utóbb, ez év júliusában ellentmondani látszott önmagának. A legutóbbi ülésen, július 27-én az önkormányzati cégek vezetőinek tiszteletdíját fölemelték, illetve három havi fizetésüknek megfelelő jutalmat is kieszközöltek számukra. 

Ugyancsak egy júliusi közgyűlési döntéssel kivették az idei költségvetési rendelet módosítására vonatkozó javaslatból éppen az aréna induló működtetésére szánt 30 millió forintos keretösszeget, és azt az önkormányzat városfejlesztési cégének kisegítésére csoportosították át. Ez szinte hadüzenettel ér fel a projekttel szemben.

Keveslik az információt, de rég tudják, nem éri meg

Említettük, a Mandiner helyi baloldali forrásból úgy értesült, hogy a szivárványkoalíciós többség a kisebbségben kormányzó polgármesterrel szembehelyezkedve arra készül, hogy akár a „tatabányai forgatókönyvet” kövesse. Mivel forrásaink háttérben kívántak maradni, más nyilatkozókat kerestünk. Gondi Zoltán MSZP-s képviselő, sportban is illetékes tanácsnok azt hangoztatta, az ÉVE-frakció nem alakított még ki semmiféle álláspontot azzal kapcsolatban, vállalják-e az idén adventre elkészülő multifunkciós sport- és rendezvényközpont működtetését. Ezt azzal indokolta, hogy a polgármester, illetve a létesítmény-üzemeltető kft. ügyvezetője nem ad elegendő információt a képviselőknek a Kanizsa Aréna működtethetőségéről. A baloldali frakció elsősorban az induló üzleti tervet hiányolja, amelynek elkészítését Balogh László polgármester októberre ígéri. 

Szóba állt velünk a jobbikos Berta Krisztián képviselő is (az egyik előválasztási jelöltjelölt Zala megye 3-as választókerületében), de végül csak annyit vállalt: mindenben azonosul szocialista kollégája nyilatkozatával.


Újabb „lölőzés” várható a sajtóban

Pusztán a szocialista és jobbikos tanácsnok megnyilvánulásából annyit biztosan látni lehet, hogy távolról sem szilárd az ellenzéki összefogás helyi erőinek az a szándéka, hogy az eredeti elképzelés szerint vagyonnyilvántartásba vegyék és tetterősen üzemeltessék a multifunkciós létesítményt. Nevezetesen azt a 15 milliárdos, a kormánytól mintegy ajándékba kapott, immár 85 százalékos készültségi fokon lévő Kanizsa Arénát, amely által Dél-Zala sport- és vásárcentruma lehetne a közösségi tereknek szűkében lévő, 50 ezres lélekszámú Nagykanizsa. Nem győzte meg őket sem a Puskás Aréna dicső szerepe a minapi Labdarúgó Európa-bajnokságon, sem a tokiói olimpia népszerűsége. Arról is szól a fáma, hogy a „tatabányai megoldást” „lölőzéssel” próbálják majd a helyi közönségnek eladni. Azaz: a baloldal által kézivezérelt helyi sajtón keresztül ismételten támadni igyekeznek majd a kivitelező helyi magasépítő nagycég jelenlegi tulajdonosát, Mészáros Lőrinc vállalkozót. 

Az a fajta hangulatkeltés egyébként, hogy az arénaépítéssel csak a szóban forgó nagyvállalkozó jár jól, a projekttel egyidős. Holott a zalai emberek százait foglalkoztató, hét évtizedes múltra visszatekintő ZÁÉV Zrt. minden jel szerint idejében és jó minőségben tudja átadni a Kanizsa Arénát a megyei jogú város, illetve agglomerációja lakosságának.

Fotó: Zalai Hírlap

Összesen 117 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
paragrafus
2022. január 04. 16:41
Zalaegerszegen épül egy olyan versenyuszoda, amilyen Nagykanizsán eddig nem épült meg. (Bár az eredeti átadási határideje 2019 decembere volt. Hiába, isten malmai lassan őrölnek) Zalaegerszegen várhatóan tavasszal fog átadásra kerülni ez az új uszoda, de már most tudják, hogy az éves fenntartásából eredő vesztesége a jelenlegi számítások szerint 250 és 400 millió forint közötti összeg lehet. Ezt pedig Zalaegerszeg - már előre tudják - nem tudja kigazdálkodni, holott lényegesen több pénzt kap vissza a költségvetésből, mint Nagykanizsa. Ezért úgy döntöttek, hogy tárgyalásokat kezdenek az állammal a leendő (zalaegerszegi) uszoda állami fenntartásba vételéről és működtetéséről. Mindezt ajánlom figyelmébe a nagykanizsai városvezetésnek a sportcsarnok és a már két éve nem létező új uszoda felépítési szándéka kapcsán. És itt egyben emlékeztetnék a Nagykanizsaihoz képest lényegesen több pénzből gazdálkodó Szombathelyre is, akik ugyancsak már állami kézbe adták az ő stadionjukat, melyet még az előző fideszes vezetés úgy vállalt be, hogy ők sem tervezték meg előre a stadion fenntartását és működését. És mint kiderült, Szombathely városa sem tudta kigazdálkodni ennek fedezetét. Zalaegerszeg is már előre látja, nem fog telni nekik az uszoda költségeire megfelelő mennyiségű anyagi háttér. És ha Nagykanizsán már 2021-ben százmilliót kellett rákölteni erre a sportcsarnokra, akkor ez nagyon jól mutatja, hogy Nagykanizsa városa sem fogja tudni hosszú távon finanszírozni a működését saját zsebből. Legfeljebb valami másnak a kárára. Zalaegerszeg, bár még nem készült el az uszoda, már látja, hogy a város torkán már megakadt ez a falat. Nagykanizsán, az uszodának még csak elképzelése sincs, a sportcsarnok kapcsán, pót- és utómunkálatok keretében végeztek el, ill. végeznek olyan feladatokat, amelyeket az eredeti tervben kellett volna megvalósítani, természetesen plusz pénzért. Nincsenek sem hosszútávú, de még csak rövidtávú elképzelések sem, de ennek ellenére dafke is erőltetjük. Szóval egy ekkora málhásló esetében, mint ez a csarnok, már megint átesett a fidesz a paci túlsó oldalára, mert bár már átadták, de még mindig nincs ennek a monstrumnak költségvetése, sem üzleti terve. Márpedig enélkül nem működhetne. Mint ahogy arra sincsenek mégcsak megalapozott tervek sem, maximum csak elképzelések, teóriák (de ezek édeskevesek), arra vonatkozóan, hogy a város, hogyan, miből szeretné és kívánná fenntartani, működtetni, üzemeltetni ezt a terhet, melyről már most látszik, hogy csak egy púp lesz a város hátán. Ezt nem lehet hirtelen ötletelésekkel, improvizációkkal, pillanatnyi elképzelésekkel, politikai ideológiák mentén fenntartani, működtetni, ehhez kőkemény és stabil lábakon álló, megalapozott, megvalósítható és betartható üzleti terv kell. Már az átadáskor. De semmi ilyesmi nincs. Még langyos sem. Erősen az az érzésem, hogy a városnak már rövidtávon bele fog törni a bicskája és kénytelen lesz Zalaegerszeghez és Szombathelyhez hasonlóan elgondolkodni az építmény államnak történő átadásáról. Ugyanakkor senkinek se legyen illúziója, akár a város fogja kifizetni a súlyos százmilliókat az üzemeltetésre, akár az állam, akkor is mi fogjuk mindezt megfizetni. Legfeljebb másik zsebből. És más jogcímen. De attól még ugyanaz a kutya van elásva. Főleg, ha az - esetleges - átadás, ha mégis eljutnak erre a megvilágosodásra, hasonló szellemiségben és szisztéma mentén fog történni, mint ahogy anno, még Dénes Sándor regnálása alatt a város középiskoláinak az állami fenntartásba történő átadása megvalósult. Ugyanis az erről szóló akkori megállapodás alapján, bár a középiskolák állami fenntartásúak, állami üzemeltetésűek és állami működtetésűek, melybe a városnak semmilyen beleszólása nincs, viszont ennek ellenére a középiskolák fenntartását és üzemeltetését, továbbra is a városnak kell megfinanszírozni az állam felé. Azt, amihez a városnak jogilag már semmi köze. És hogy mennyire jól tud a fideszes városvezetés megállapodásokat kötni az állammal, a sportcsarnok eddigi rapszódiái mindent elárulnak és tökéletes keresztmetszetet adnak. Hurrá! Éljen a fideszes városvezetés! (Száraz kenyéren és vizen) Ferincz Jenő Nagykanizsa
paragrafus
2022. január 04. 16:38
Az elmúlt időszakban rendkívül sokat kritizáltam ezt az immár hivatalosan is átadott, sportcsarnoknak látszó betonhalmazt. Naivan azt hittem, újabb meglepetés már nem érhet, de aztán bebizonyították, hogy még mindig van lejjebb. És újabb muníciót adnak az újabb kritikára. Ezúttal az derült ki, hogy bár van egy lift kiépítve ebben az építészeti borzalomban, de egy nem elég, kell még egy. A kiszolgálóhelyiségeket, már miért ne, nem a földszintre tervezték és valósították meg, hanem a harmadik emeletre. És ha ide akarnak felhozni valamit, ha a kiszolgálóhelyiségeket akarják kiszolgálni, akkor azt csak a lépcső megmászásával tudják megoldani. Tehát a már kész és átadott építménybe utólag akarnak betervezni és megépíteni még egy liftet. Mert sem előre nem voltak képesek ezt megítélni, de még az építés folyamatában sem. Akkor döbbennek rá, amikor már hivatalosan átadásra került. Komolyan mondom, tényleg nem értem, hogy ez milyen tervezés volt. Azért kíváncsi lennék, hogy hová és hogyan gondolják az új lift helyét? Minek a helyére? És lesz-e felelőse ennek a több, mint hanyag, sokkal inkább nemtörődöm és hozzá nem értő tervezésnek. A kosárlabda szövetség is több hiányosságra mutatott rá. Pl. nem terveztek pótpalánkot (biztonsági palánkot), arra az esetre, ha esetleg eltörne a palánk, nem lenne mivel cserélni. Viszont a fidesz által beterjesztett listán szerepel még pótlólagosan LED televízió, hűtők és hangtechnika, de a palánk nem szerepel rajta. Lehet ugyan vitatkozni a fidesz listáján szerepelt tételek tekintetében, de az vitathatatlan, hogy mindezek hiányára azután döbbennek rá, hogy már működnie kellene az intézménynek. Sőt! Az egyes sportági szövetségekkel is akkor egyeztet a városvezetés, amikor már átadták és nem előre, vagy folyamatában. Tényleg az abszurdítás abszurdja, hogy átadás után kezdenek el gondolkodni, hogy mi minden kell ebbe a betonteknőbe. Egyszerűen eszement az olyan tervezés, amelyet átadás után kell kiegészíteni, módosítani, pótolni, mert addig képtelenek voltak normálisan megtervezni. Összesen mindenre 101 millió forintot szánnak ezen eszközbeszerzésekre, miközben ez az összeg önmagában sem lenne elég a szükséges második liftre. És akkor még egy fillérrel sem számoltunk a működésre, melyre előzetes számítások szerint további százmilliót kell ráköltenie a városnak. Az meg már nem egyszerűen a közgyűlési többség, hanem a város nem fideszt támogatók szemközt köpése, hogy a fidesz megint bedobta a zsaroló kártyát: csak akkor áll rendelkezésre ez a 101 millió forint, ha az a lista valósul meg, amelyet ők állítottak össze. Miközben semmilyen választ sem adtak arra, hogy mindezt miért nem lehetett előre tervezni? Most már csak az hiányzik, hogy egy repülő kifutópályát is tervezzenek bele utólag. Ferincz Jenő Nagykanizsa
paragrafus
2022. január 04. 16:36
Ezt a sportcsarnokot le kell bontani, mert törvénytelenül épült meg. 1. Úgy írták ki a közbeszerzési pályázatot annak idején, hogy már csak a későbbi nyertes nevét hagyták ki belőle. Célzottan a nyertes cégre írták ki a pályázatot, más cég nem is nyerhetett. 2. A közbeszerzési pályázat eredményét kötelező lett volna kihirdetni a közbeszerzési értesítőben, enélkül nem lehetett volna eleve elindítani a beruházást sem. Az eredmény hivatalos kihirdetése nem történt meg. 3. A polgármester még 2019 decemberében, önhatalmúlag, közgyűlési felhatalmazás nélkül - pedig ez törvényi feltétel volt - aláírta a beruházási és a kivitelezési szerződéseket. 4. A fideszes városvezetés közgyűlési felhatalmazás nélkül átadta az egész beruházást az állami Beruházási Ügynökségnek az állami magasépítési beruházások megvalósításáról szóló 2018. évi CXXXVIII. törvény előírásaira alapozva. Csakhogy ezt jogszerűen nem tehette volna meg, ugyanis a törvény alapján a Beruházási Ügynökség jogosultsága csak a törvény hatálybalépése után indult beruházásokra vonatkozik, míg a kanizsai sportcsarnok beruházása már 2019-ben elindult. Vagyis erre nem vonatkozott a törvény, mégis ráhúzták. 5. Az eredeti tervekből több fontos elem kimaradt, melyeket utólag póttervek és pótmunkálatok alapján valósítottak meg, természetesen plusz pénzért, amire már nem vonatkozott az állami fedezet. Ilyen volt, pl. kihagyták a LED- falak betervezését, az eredményjelzőket. Eredendően nem tervezték meg a csarnok körül a közvilágítást, sem az odavezető utakat, ezeket mind utólag, külön (pót)tervek alapján valósították meg, melyeket már az önkormányzatnak kellett állnia. Ha valaki magánszemélyként építkezik és ennyi törvénytelenséget elkövet közben, akkor a hatóság lebontatja vele a felépített ingatlant. Itt ez nem történt meg, pedig a törvény nem tesz kivételt. Azt viszont valami egészen döbbenetesnek tartom, hogy a városban épül valami (bármi) és a város, ill. a város közgyűlése nem szólhat bele. Minek a közgyűlés, ha csak szó nélkül tűrheti mindezt? Ez olyan, mintha pl. az udvaromban építene valaki, melybe én nem szólhatok bele. A városvezetés pedig nemhogy asszisztált hozzá, de szabályosan ki is szolgálta ezt a Beruházási Ügynökséget. Ferincz Jenő Nagykanizsa
amca
2021. augusztus 11. 15:15
Az állibsiknek az a trendi .amikor 1 jó nagy fa kinőtt a lelátón. ( Pécs ) Mennyi parizert lehetne zabálni 1 stadion árán !! Mennyi cigi. Mennyi sör. Mennyi fröcs. Hajráprolik. Éljen a Nemzetközi proliátus.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!