Az átadón és kiállításmegnyitón részt vett mások mellett Áder János köztársasági elnök és felesége, Herczegh Anita, Varga Judit igazságügyi miniszter, valamint Esterházy Antal herceg és felesége, Esterházy Svetlana. Barcza Attila, Sopron és térsége fideszes országgyűlési képviselője az átadón mondott beszédében azt emelte ki, hogy Esterházy "Fényes" Miklós volt az a mecénás, aki révén a 18. században a kastély és környezete kiérdemelte a "magyar Versailles" elnevezést.
Hozzátette, hogy Orbán Viktor miniszterelnök 2013-ban hirdette meg a kastély felújítását.
Az a cél vezérelte a magyar kormányt, hogy az ország legnagyobb barokk kastélya visszanyerje régi pompáját,
de az az elképzelés is vezette, hogy a megújított épület, a magyar kultúrának ne csak egy szimbolikus, hanem egy valódi, élő helyszíne legyen. Kiemelte, hogy e cél elérése egy újabb mérföldkőhöz érkezett a felújított nyugati szárny átadásával.
Egresitsné Firtl Katalin, az Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője azt emelte ki, hogy "az építkezés hitvallás, aki maradandót épít, az a jövőnek épít". Felidézte, hogy a kastély nyugati szárnyában a 20. század második felétől egy középiskola működött. A munkálatok során több mint ezer négyzetméteren újították meg az épületrészt, amely alkalmas kiemelt műtárgyak bemutatására is.
Az Arcok és tekintetek - Esterházy-képtár című kiállításban 52 festmény látható, amelyek közül 51 a Szépművészeti Múzeum állományából származik, az Esterházy-porcelánkabinetben pedig majdnem 400, a fertődi Esterházy-kastély gyűjteményéből kiválasztott porcelánt állítottak ki, amelyek között ritka és egyedi darabok is megtalálhatók. Hozzátette, hogy a patkószárny időszaki kiállítások bemutatására ad lehetőséget.
Varga Judit igazságügyi miniszter az Idővonzatok - Modulated Time című, Boldi szobrászművész és Incze Mózes festőművész közös kiállításának megnyitóján azt mondta, hogy Eszterháza hosszú időn keresztül Európa egyik virágzó kulturális központja volt, amelyre ma is van igény. Hozzátette, hogy a két művész a modern kor egzisztenciális kérdéseire keresi a válaszokat, művészetük pedig olyan egységben van, mint egy kirakós darabjai.