Megszólalt a Nemzeti Színház az újabb baleset kapcsán
Vidnyánszky Attila vezérigazgató debreceni elfoglaltságát megszakítva a helyszínre sietett – derült ki a közleményből.
Terjedelmes interjút adott a Magyar Nemzetnek Vidnyánszky Attila, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) kuratóriumi elnöke. Noha a Freeszfe-tüntetők és a háttérből uszító erők mindent elkövettek az egyetem új vezetésének ellehetetlenítése érdekében, többen jelentkeztek a színművészetire, mint tavaly.
Vidnyánszky Attila a Magyar Nemzetnek adott interjúban elmondta, csaknem 1200-an jelentkeztek az intézménybe, hetven fővel, azaz öt százalékkal többen, mint tavaly. Ezt azért is tekinti megnyugtatónak, mert hangos propagandát folytattak azért, hogy a fiatalok ne válasszák az egyetemet.
Üzentek a drámatagozatos középiskoláknak: agitáljanak a gyerekek közt, hogy ne jelentkezzenek a Színművészetire.
Az egyetemet fenntartó kuratórium elnöke szerint az is örvendetes, hogy mindössze négyen hagyták el az egyetemet, többen félévet halasztottak, de nem feltétlenül a változás miatt. Vidnyánszky beszélt az új oktatási helyszínekről is, hogy a színészek óráit a Szentkirályi utcai, illetve a Rákóczi úti termekben tartják, a filmes képzéseket pedig a Duna TV frissen felújított egykori épületében. Kérdésre elmondta, az Ódry Színpad szerepét az Uránia Nemzeti Filmszínház nagyterme veszi át, amely egykor színházként is működött, ez lesz majd a vizsgaelőadások helyszíne, az Ódryt pedig visszaadják a református egyháznak. Ezt egyébként már 2015-ben meg akarta tenni az előző vezetés.
„M. Tóth Géza, az akkori rektor levelében fel is ajánlotta a református püspöki karnak. Aztán 2019-ben készült egy campusfejlesztési terv, ami sportpályát tervezett a lebontani szándékozott Ódry Színpad helyére.
Akik akkor erre rábólintottak, mint Zsámbéki Gábor vagy Ascher Tamás, most virágesős búcsúztatót szerveztek.
Hegedűs D. Géza terjedelmes monológban búcsúzott az Ódrytól. Vajon az ellenünk tüntetők most elgondolkodnak-e a valóságon?” – teszi fel a kérdést Vidnyánszky.
Nem küldtek el egyetlen tanárt sem
Az őszi félév halasztásáról elmondta, nem akarták veszni hagyni a félévüket, ám nehezen összeegyeztethetőnek tűnt a sztrájk, a blokád és az oktatás. Végül pedig jött a járvány. „Mikor úgy döntöttünk, elhalasztjuk a félévet, felháborodás, szinte forradalom tört ki. Közben Upor László rektorhelyettes már szeptemberben levelet írt az Oktatási Hivatalnak, kérve a félév felfüggesztését. A bázisdemokrácia jegyében ezt a lépést a HÖK egyeztette a diáksággal?” – teszi fel a kérdést a kuratóriumi elnök.
A felvetésre, hogy nem tartanak-e attól, hogy a szeptemberben induló oktatást komoly ellenszélben kell kezdeniük, a Nemzeti igazgatója ismét megerősítette: ahogy megígérték, mindenki azokkal a tanárokkal folytathatja, egészen a végzésig, akik felvették őket. „Nem küldtünk el egyetlen tanárt sem. Maguk döntöttek a távozásuk mellett azok, akik otthagyták az osztályaikat. Lelkük rajta!” Hozzátette, sokan csupán szóban távoztak, és akkor is oktattak, amikor a járvány miatt már csak online lett volna szabad.
„Mi azt mondjuk, tanítsanak, maradjanak. Ők állítják, hogy ellehetetlenült a helyzetük.
Inkább megpróbálják szétszakítani az egyetemet, minthogy közösen építenék velünk.
Eközben máshol új intézményt kezdenek építeni, amivel tovább mélyítik a szakmában meglévő árkot”.
A Freeszfe Egyesület akcióiról
Az elnök beszélt a Freeszfe Egyesület akcióiról és Niedermüller Péter botrányos épületfelajánlásáról. „Inkább elfoglalnak egy zeneiskola számára felújított épületet, miközben évtizedekig hagyták saját intézményüket lepusztulni. Az oktatás magas minőségéről, 155 év hagyományáról és szolidaritásról beszélnek. De mire fel? A HVG, hangsúlyozom,
a HVG idei felsőoktatási kiadványában az összes hazai művészeti egyetem megelőzi a színművészetit
az oktatók kiválósági rangsorában” – nyilatkozta a lapnak Vidnyánszky.
Amint nyilvánosságra kerül egy név, beindul a gépezet
Az új tanárok felkérése volt a legnehezebb feladat, mondta a kuratóriumi elnök: bár sokan jelezték, hogy támogatják őket, nem vállalták a munkát, mert félnek. „Félnek, hogy megsemmisíttetnek, hogy nem lesz jövőjük. Amint nyilvánosságra kerül egy név, beindul a gépezet. A »megmondóemberek« szakmai és emberi mivoltukban próbálják hitelteleníteni a leendő tanárokat, és kommentelők hada gyalázza őket. A gyűlöletkeltés minősített esetei ezek.” Vidnyánszky az elmúlt néhány hónap drámai tapasztalatának a szakmában uralkodó félelmet tartja.
„Kiadták a parancsot, hogy földönfutóvá kell tenni bennünket. Ennél gyilkosabb szavakat nehéz elképzelni.”
A Nemzeti Színház igazgatója beszélt még a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) elleni nemzetközi bojkottról, arról, hogy a Berliner Ensemble politikai okokból visszamondta a szereplését, és folyamatosan erre buzdítja a fesztivál többi külföldi résztvevőjét is. „Oliver Reese igazgató már a harmadik levelet küldi ki a Mitem többi külföldi meghívottjának, hogy ne jöjjenek Budapestre. Sőt gőgösen azt állítja: ha ők, a berliniek nem jönnek, akkor a fesztivál elveszíti nemzetközi jellegét.” Ezzel a kirekesztő magatartással végső soron az egész magyar színházi szakmát és közönséget büntetik, mondja Vidnyánszky, de üzeni:
„Nem vagyunk egyedül. Nem kell szoronganunk,
jönnek számos más országból jelentős társulatok, alkotók is.”
Címlapkép: Földházi Árpád