Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Új helyzettel néznek szembe a cégalapítók: egyesek a megmaradásért küzdenek, míg mások számára most jött el a nagy lehetőség. E kérdésekről is szó esett a Design Terminal Túlélési Kisokos című online műsorának harmadik adásában.
Közszolgálati sorozatot indított a Design Terminal a Facebook-oldalán. Céljuk a magyar vállalkozások túlélésének segítése, újrakezdésük támogatása. Ehhez tudást, információt és ötleteket adnak, hiteles és tapasztalt vállalkozók segítségével.
Sok cég került célegyenesbe az elmúlt időben, amely a válság miatt most nagyon távolinak tűnhet. Hogyan tarthatják fenn mégis saját és munkavállalóik motivációját? Miként használják a válságot cégük, dolgozóik és a saját maguk fejlesztésére? Hogyan tudnak előnyt kovácsolni egy gazdasági válságból?
A Túlélési Kisokos harmadik adásában Susánszky Ádámmal, a Zing Burger&Co alapítójával, Horváth Dorkával, a BOOKR Kids alapítójával és Perényi Andrással a Webshippy alapítójával beszélgetett, és tárta fel a téma legizgalmasabb kérdéseit, Gundel Takács Gábor.
Mi történik akkor, amikor egy ilyen válság köszönt be szinte a semmiből?
Horváth Dorka elmondta, hogy amikor a miniszterelnök bejelentette, hogy az iskolák átállnak távoktatásra, akkor érezték, hogy ez fordulópont. Az új helyzet nagy lehetőséget hozott el a számukra, hiszen olyan alkalmazásokat is árulnak, amelyet a távoktatásban is kiválóan lehet hasznosítani. Beszámolt arról, hogy gyakorlatilag
hétfőre pedig már készen álltak arra, hogy éljenek a helyzet adta lehetőségekkel, mindehhez viszont erős fókuszra és koncentráltságra volt és van szükségük – jegyezte meg.
Susánszky Ádám kifejtette, hogy gyorsétteremláncként állatorvosi lovai a szituációnak, ki vannak téve a változásoknak. A turisták által frekventált területeken is vannak éttermeik, de a marketingjük alapvetően magyaroknak szól. A belső-erzsébetvárosi egységeik gyakorlatilag meghaltak, a külsőbb területeken elhelyezkedő éttermeik viszont az eredeti számokhoz képest egészen jól állnak. Elmesélte, hogy az osztrák és olaszországi helyzetet látva már fontolgatták a házhozszállítás lehetőségét, de még csak beszéltek róla, amikor a potenciális vendégek három nap alatt az otthonukba vonultak, és eldöntötték a helyzetet. Látták, hogy helyszíni fogyasztás nem lesz, egy munkatársa ösztönzésére pedig hamar megállapodtak a nagy futárcégekkel, és átálltak a házhoz szállításra.
A jelenlegi helyzetben 55-60, illetve 75 százalékon állnak a magyarok által látogatott helyeken, a belvárosi éttermeik, amelyeket főleg a turisták kedveltek, pedig csupán 20-25 százalékon működnek – vázolta fel. A futárcégek hatalmas pluszköltséggel járnak, ami nagy érvágás nekik, de szükségük van rájuk.
Ezek után Horváth Dorka bemutatta, hogy az új helyzet miatt a jelenleg fertőzött területeken 10-ből 9 gyereket érint a probléma, amelyre megoldást próbálnak nyújtani. Egy, az angol nyelv tanulását segítő termékük például 77 országban talált fogyasztókra.
Perényi András cége webáruházaknak nyújt szolgáltatásokat, így ők is nyertesei a helyzetnek, de elsőre azért megijedtek, mert élelmiszereket árusító ügyfeleik nincsenek – mesélte. Nem tudták, hogy mik lesznek azok az árucikkek, amelyekre megnő majd a kereslet, elsőre csak azt látták, hogy esett a forgalmunk. Rövid stagnálás után viszont felvették az események ritmusát, és elkezdtek ismét sikeresen üzemelni.
A Webshippynél raktári munkások, irodai alkalmazottak és mérnökök dolgoznak. A kiszállítások esetében alvállalkozókkal működnek együtt. A raktári munkát természetesen nem tudják megoldani otthonról, így az óvintézkedések mellett folyik tovább.
Elsőként a cégvezető alapító nem veszi fel a fizetését, vagy a munkavállalókét csökkenti?
Horváth Dorka elmondta, hogy nem csökkentették a fizetéseket, de pályáztak bértámogatásra, amit minden technológiafejlesztésre szakosodott cégnek ajánl.
Susánszky Ádám beszámolt arról, hogy a napi bónuszokat, mozgóbéreket levették, és természetesen első körben a saját béreiket is csökkentették.
vagy küldjenek fizetetlen szabadságra.
Személyesen beszéltek mindenkivel, aki meg tudta oldani a fizetés nélküli szabadságot, mert a családi háló ott van mögöttük, azok esetében ezt választották. Akik nem tudták mindezt megoldani, mert például frissen házasodtak, Budapestre költöztek, és albérletet fizetnek, azokat előnyben részesítették.
Perényi András megjegyezte, hogy a raktárosok béréhez nyúltak először, emeltek rajta, ugyanis ki akarták fejezni a hálájukat feléjük, azért, hogy ilyen körülmények között is utaznak, és a helyszínen dolgoznak.
Mivel motiválhatja ilyenkor magát egy vezető?
Susánszky az utolsó hasonlóan válságos időszakot is megélte, abból próbált erőt meríteni. Volt pár nehéz év, de kijöttek belőle – elevenítette fel. Szerinte most is jön majd nagyjából másfél év, ami kemény lesz, de megpróbálják úgy beosztani a tartalékaikat, hogy egy elnyújtott válságban is kitartsanak.
Perényi szerint el kell fogadni, hogy a vállalkozás egy hullámvasút, amelynek során minden ponton meg kell látni azt, amit előnnyé lehet formálni, és arra kell koncentrálni.
Horváth Dorka egyetértett a hullámvasút hasonlattal. Hozzátette, hogy annyira hisz a termékében, amelybe rengeteg energiát és szeretet ölt, hogy tudja: sikerülni fog az áttörés. A cégük most jó helyzetben van, de az édesanyja és a testvére is vállalkozók, így most bennük tartja a lelket. Hangsúlyozta, hogy ilyenkor az innovációba érdemes fektetni és előre kell tekinteni.
Hogyan lehet személyes találkozás nélkül hatékonyan motiválni a munkatársakat?
Perényi kiemelte, hogy
A pécsi mérnökcsapat, a pesti raktári dolgozók és irodisták közötti kommunikáció feljavult az online kommunikáció során – számolt be. A reggeli online meetingeken közösen kávéznak, sőt közös online sörözéseket is tartanak néha. Sokkal több az interakció, olyanok is beszélnek most egymással, akik eddig ezt nem tették. Egy videó blogot is csinálnak belső használatra, amelyben összefoglalják a heti legfontosabb eseményeket.
Hogyan éli meg az állandóan pörgő vezető a home office-t? Miként maradhat az ember így is hatékony?
Horváth Dorka kiemelte, hogy
Amikor a gyerekével van, akkor szeretne maximálisan vele lenni, de ha dolgozik is szeretné a legtöbbet kihozni magából.
Susánszky szerint a kis közösségek összekapaszkodtak és még intenzívebb most a közös munka. Szerencséjükre van mihez visszanyúlniuk, food truckkal indult a vállalkozásuk, ugyanezzel most új területeket tudnak lefedni.
Hogy lehet személyes találkozás nélkül támogatni a munkatársakat?
Susánszky Ádám kifejtette, hogy akikkel pár hetes szünetet tartanak, azoknak szükségük van istápolásra, hogy ne veszítsék el a hitüket a vállalatban. Lassan viszont nem lesz olyan dolgozójuk, akit eddig alkalmaztak, de most nem tudnak neki munkát adni. Sok fiatal dogozik náluk akiknek a pénzhez való viszonya teljesen más, mint a korábbi generációknak, így érdemes tanácsolni őket, hogy miként osszák be azt, mert
– mondta.
Mit érdemes megtartani a válság után is?
Horváth Dorka elmondta, hogy szabadabban fogja kezelni a home office-t, sok grafikus és illusztrátor dolgozik a cégüknél, akik így sokkal hatékonyabban tudnak koncentrálni, mert nyugodtabbak a körülményeik. Felhívta a figyelmet, hogy természetesen a home office sem megy mindig zökkenőmentesen,
Perényi szerint az online kommunikáció hatására összeszedettebb lett a rendszerük, minden nap tartanak egy 10-15 perces meetinget, hetente pedig egy nagyobbat is. Emellett a közösségi tereket is átalakítaná a jobb kommunikáció érdekében: lehet, hogy nem lesznek külön szobák és külön asztalok, inkább coworking spotokat hoznak majd létre, de nem kizárt, hogy a home office és az egyéb lehetőségek is megmaradnak – zárta.