Íme 7 cikk, ami fontosabb, mint Magyar Péter botrányos kijelentései – a 444 szerint!
A portál címlapjának szerkesztése mögött a Tisza pártot támogató aktuálpolitikai szándék áll – érvelnek.
A Transzparens Újságírásért Alapítvány írásának szemléje.
A Transzparens Újságírásért Alapítvány feltáró írást közölt a vidéki embereket pár hete „lekrokodilagyazó” Bruck Gáborról, melyben bemutatják, hogyan vesztette el a magyar választók bölcsességébe vetett bizalmát a volt SZDSZ-es kampányguru. A portrécikkből kiderül, hogy a pszichológus végzettségű Bruck szakvéleménynek tűnő megállapításait a Magyar Pszichológus Társaság Etikai Bizottságának a tagja is elítélte.
A tudatos médiafogyasztást zászlajára tűző Transzparens Újságírásért Alapítvány legfrissebb portrécikke Bruck Gáborról szól, feltehetően azért, mert a volt SZDSZ-es kampányguru véleménycikkeit, nyilatkozatait és megnyilvánulásait rendszerint nagy nyilvánosság övezi, ezzel pedig publicista minőségében lép fel. A portré apropóját valószínűsíthetően Bruck, Népszava hasábjain áprilisban megjelent, ominózus, „krokodilagyazós” írása adta.
Az írás egyrészt foglalkozik Bruck életének eseményeivel, különös hangsúlyt fektetve az olyan elemekre, amelyek a politikai elfogultságát feltételezhetik. Ez persze csupán annak a ténynek az elfogulatlan megfogalmazása, hogy Bruck valójában számos módon köthető a baloldali politikai elithez, ezen belül is különösen a fővárosi, Demszky-féle, liberális, „szadeszes” körökhöz. Az alapítvány szerzője bemutatja a publicista cégeinek, a Sawyer-Miller Group nevű PR-cég és a Marketing Centrum piackutató intézet korrupciógyanús önkormányzati megbízásait a Demszky-érából. Ezt követően áttér az írás Bruck nyilatkozataira, tévés szerepléseire, ebből tisztán látszódik, hogy az üzletember véleménye a „szavazók bölcsességéről” mindig annak megfelelően változott, hogy éppen a neki tetsző baloldal vagy a számára ellenszenves jobboldal került ki győztesként a választásokból. A portréban ugyanis rámutatnak azon összefüggésre, hogy míg Bruck 2006-ban, az MSZP és az SZDSZ választási sikerén felbuzdulva a választók intelligenciáját, tájékozottságát dicsérte és kollektív választói bölcsességről beszélt, addig 2020-ban, a sokadig Fidesz győzelem után már krokodilagyúnak tartja a magyar állampolgárok egy jelentős részét.
Így jutunk el végül a fent említett és pár hete nagy port kavaró „krokodilagyazós” cikkhez. Bruck Gábor a vidéki embereket negatívan minősítő publicisztikájában a közpolitikai alaptémába több helyen vegyít pszichológiai szakvéleménynek tűnő állításokat, ezért a portréban a Magyar Pszichológiai Társaság Etikai Bizottságának tagját, Karap Gergőt is megszólaltatják. A szakpszichológus etikailag helyteleníti és szakmai zsákutcának tartja Bruck választókkal kapcsolatos általánosítást: „A téma és feldolgozása elbír még némi szakmaiságot és semlegességet. A mindenkori ellenzéknek a szavazók és a választás megnyerésére olyan megközelítéseket, megoldásokat is tud ajánlani már a pszichológia, amelyek valóságosan is közelebb hozzák az embereket. Az eredeti cikkben foglalt megtévesztésen alapuló módszer is hozhat átmeneti sikert, de etikátlan módon.”
A Transzparens Újságírásért Alapítvány portréjából kitűnik, hogy Bruck írása szinte olyan, mint egy párt kampánycsapatának belsős levelezése: megjegyzéseket tesz a kormánypártok szavazóbázisára, azt írja, hogy „krokodilaggyal” gondolkodnak, majd pedig azt tanácsolja az ellenzéknek, hogy olyan üzenetekkel kampányoljanak, amelyek szintén ezt az agyterületet szólítják meg. A cikkben Bruck azonban vérbeli kampányguruhoz híven azt javasolja az ellenzéki pártok vezetőinek, hogy pragmatikus okokból nyíltan ne vállalják fel azt a vidékieket negatívan minősítő véleményt, amit ő maga pár bekezdéssel ezelőtt a Népszava címlapján nagy magabiztossággal kifejtett. Bruck ugyanis így fogalmazott: „ha át akarsz csábítani Fidesz-szavazót, először tiszteld őt. Nem mondhatod neki, hogy rasszista, vidéki tahó vagy. Nem lehetsz vele lenéző, sem arrogáns és nem lehetsz nála okosabb sem. Ha földbe tiprod a büszkeségét, nem változik a véleménye és nem tudod átcsábítani”.
A Transzparens Újságírásért Alapítvány a francia Observatoire du journalisme médiafigyelő központ hazai társszervezeteként jött létre azzal a céllal, hogy átláthatóbbá tegye Magyarországon az újságírás működését. Bemutatkozásukban arról írnak, a tudatos médiafogyasztás térhódításának elősegítéséhez elengedhetetlen a véleményformáló újságírók munkásságának teljesebb megismerése. Ennek megfelelően oldalukon számos újságíró és publicista portréja megtekinthető, vegyesen jobb- és baloldalinak tartottak is.