„A rezsicsökkentés egy szent tehén” – Nagy Attila Tibor szerint ezen múlhat Magyar Péter sikere
Az elemző az Indexnek nyilatkozott.
Emlékeznek még az MDF hátat fordító szovjet elvtársára? Vagy az SZDSZ méltán elfeledett Kovács Pistikéjére? Fel tudja idézni az autópályára tekintő gigantikus Gyurcsány-tablót? Összegyűjtöttük a hazai választási kampányok legemlékezetesebb plakátjait a rendszerváltástól kezdve napjainkig. Időutazás a plakátmagányban ázó múltba!
Minden kampányidőszaknak megvannak a maga emblematikus plakátjai, szórólapjai és szlogenjei. Vizuális merényletek, amik örökre a memóriánkba égnek, szlogenek, amik akár ma is aktuálisak. Jöjjenek az utóbbi 30 év felejthetetlen utcai mementói!
1. – 1989, a négyigenes stencli
Jelenkori demokráciánk nyitányát jelentette a 1989 novemberében megtartott négyigenes népszavazás. A legpotensebb ellenzéki alakulatként az SZDSZ határozottan kiállt a pártállamot lebontása felé mutató igenek mellett, ahogy ezt a ma már megmosolyogtatóan igénytelen szóróanyag is mutatja. Tegyük hozzá, még a szabaddemokraták antikommunista retorikája hitelesnek tűnt. A népszavazáson az igenek győztek, bár a köztársasági elnök megválasztásáról szóló kérdés épp csak hajszállal ment át.
2. – 1990, товарищи конец!
A rendszerváltás ikonikus plakátja mindenképp az MDF "Tovaris konyec!"-e. Benne volt minden, amit az egyszeri választópolgár gondolt és érzett 90 tavaszán (oké, leszámítva a munkásőröket). Az elvtársak aztán kimentek, de maradtak elegen, és valljuk be, Antall sem váltotta be a hozzá fűzőtt reményeket (aminek persze számtalan oka volt), az MDF pedig hosszú lejtmenetbe csúszott.
3. – 1990, fiatal demokraták dolga a szerelemmel
A Fiatal Demokraták a korai időkben bedobták magukat: rímelő szlogenek, erős vizuális anyag és jól megragadott ellentétek láthatóak a plakátokon. Huszonnyolc év távlatából sem felejtjük a belénk égetett Brezsnyev-csók képet, ahogyan fülünkben csenghet a még korábbi „Hallgass a szívedre, szavazz a Fideszre!” kampányszöveg is. Végül aztán éppen hogy bennmaradtak a Parlamentben.
4. –1998, indul a polgári Magyarország
Nyolc évvel később sem spórolt a Fidesz az ígéretekkel, ekkor dobta be először kampányban a polgári Magyarország szlogenjét. Ne feledjük közben, hogy a párt még vastagon a Liberális Internacionálé tagja volt. A szórólapról Áder és Orbán mosolyog ránk, hívószavak között pedig a munka becsülete, a tisztesség és a szeretet állt. Viktor jött, látott és győzött, a kisgazdákkal gúzsba kötött kormányzás azóta is az egyik legnyugodtabb fejlődési szakasza volt az ország jelenkori történetének.
5. – 2003, horogkereszt és EU-zászló
2003 tavasza újra urnák elé szólította Magyarország népét: az EU-csatlakozásról kellett döntenünk. Sokakban merült fel a KGST-párhuzam, sokan riogattak nemzeti önállóságunk elvesztésével, az ellendrukkerek között volt a MIÉP és a Szabad Magyarországért Mozgalom, amelynek prominenseit az alábbi plakát miatt eljárás alá is vonták tiltott önkényuralmi jelképek használata miatt. Végül az igenek győztek, 2004 május 1-től velünk bővülhettek az Unió csillagai.
6. – 2004, az MSZP és a morális mélypont
Összeállításunk vitathatatlanul legaljasabb darabja az MSZP-hez köthető: a 2004-es határon túli szavazati jogról szóló népszavazás plakátja és a 23 millió román munkavállalóval való riogatás. A szégyenletes, magyart a magyar ellen szembefordító, máig ható sebeket ejtő kampányt a Fidesz 2010-ben orvosolni tudta. Feledtetni nem.
7. – 2006, Gyurcsány Ferenc háromemeletes füle
Muszáj megemlíteni Gyurcsány Ferencet 2006-ból is. A bukott miniszterelnököt vélhetően az ország minden szegletében felismerik ma is – pedig hol vannak már az MSZP-ben töltött évek. Meg kell vallani: Ferenc sokat tett ezért. Keveseknek volt annyira nagy arca, hogy azt 18 emeletre is ráhúzzák. Márpedig Gyurcsány Ferenc ezt sem átallta megtenni 2006-ban, mikor az M3-as bevezetőjén ezrek csodálhatták meg vonásait.
8. – 2006, ki emlékszik Kovács Pistire?
Szintén a 2006-os kampányidőszak felejthetetlen arca marad Kovács Pisti. Ő volt az az óvodás, aki képét adta a liberálisok kampányához, s akinek jövőjével reklámozta magát az SZDSZ. Szerény számításaink szerint Pistike mára minimum a nagykorúság küszöbén kopogtathat – reméljük, sokan törődnek vele!
9. – 2016-2017 – tudta, hogy mit gondolunk a migrációról?
Etikai és esztétikai kérdéseket felvető kampányanyagokat azonban nem csak a baloldal produkált az elmúlt évtizedekben – kihagyhatatlan a tobzódó kék plakátok tömege is. Nagy felháborodást keltett a sokszor gyűlöletkampánynak titulált „tudta…” kérdéshalom, ahogyan a későbbi nemzeti konzultációs reklámsereg is. Soros György nevető arcáról már nem is beszélve... Bizonyos olvasatban nézve a Fidesz igazából visszatért 24 évvel ezelőtti módszereihez, és ismét öregedő úriemberek arcával riogatja a lakosságot. Kétségtelen azonban, hogy ezúttal máshol vannak a hangsúlyok.
10. – 2016, a Kétfarkú Kutya Párt, avagy a reakciók nagymestere
Az MKKP mindig is egyedi színfolt volt, hiszen a párt közel minden mozzanata egy fricska, amit egyébként rendszerint sokan komolyan vesznek. Így volt ez a tudta időszakban („Tudta? Nem.”), a kék plakátok idején („A gyűlöletkampány szeret téged”) vagy a Nolimpia kampány kibontakozásakor („Az olimpia előtt rendezhetnénk egy demokráciát is”). Lehet őket szeretni és nem szeretni – emlékezni azonban emlékezünk rájuk.