Orbán Viktor annyira megdolgozik a sikerért, hogy az még a Le Figaro tudósítóját is elgondolkodtatta
A francia lap szerint a magyar miniszterelnök minden lehetőséget megragad.
Emlékeznek még az MDF hátat fordító szovjet elvtársára? Vagy az SZDSZ méltán elfeledett Kovács Pistikéjére? Fel tudja idézni az autópályára tekintő gigantikus Gyurcsány-tablót? Összegyűjtöttük a hazai választási kampányok legemlékezetesebb plakátjait a rendszerváltástól kezdve napjainkig. Időutazás a plakátmagányban ázó múltba!
Minden kampányidőszaknak megvannak a maga emblematikus plakátjai, szórólapjai és szlogenjei. Vizuális merényletek, amik örökre a memóriánkba égnek, szlogenek, amik akár ma is aktuálisak. Jöjjenek az utóbbi 30 év felejthetetlen utcai mementói!
1. – 1989, a négyigenes stencli
Jelenkori demokráciánk nyitányát jelentette a 1989 novemberében megtartott négyigenes népszavazás. A legpotensebb ellenzéki alakulatként az SZDSZ határozottan kiállt a pártállamot lebontása felé mutató igenek mellett, ahogy ezt a ma már megmosolyogtatóan igénytelen szóróanyag is mutatja. Tegyük hozzá, még a szabaddemokraták antikommunista retorikája hitelesnek tűnt. A népszavazáson az igenek győztek, bár a köztársasági elnök megválasztásáról szóló kérdés épp csak hajszállal ment át.
2. – 1990, товарищи конец!
A rendszerváltás ikonikus plakátja mindenképp az MDF "Tovaris konyec!"-e. Benne volt minden, amit az egyszeri választópolgár gondolt és érzett 90 tavaszán (oké, leszámítva a munkásőröket). Az elvtársak aztán kimentek, de maradtak elegen, és valljuk be, Antall sem váltotta be a hozzá fűzőtt reményeket (aminek persze számtalan oka volt), az MDF pedig hosszú lejtmenetbe csúszott.
3. – 1990, fiatal demokraták dolga a szerelemmel
A Fiatal Demokraták a korai időkben bedobták magukat: rímelő szlogenek, erős vizuális anyag és jól megragadott ellentétek láthatóak a plakátokon. Huszonnyolc év távlatából sem felejtjük a belénk égetett Brezsnyev-csók képet, ahogyan fülünkben csenghet a még korábbi „Hallgass a szívedre, szavazz a Fideszre!” kampányszöveg is. Végül aztán éppen hogy bennmaradtak a Parlamentben.
4. –1998, indul a polgári Magyarország
Nyolc évvel később sem spórolt a Fidesz az ígéretekkel, ekkor dobta be először kampányban a polgári Magyarország szlogenjét. Ne feledjük közben, hogy a párt még vastagon a Liberális Internacionálé tagja volt. A szórólapról Áder és Orbán mosolyog ránk, hívószavak között pedig a munka becsülete, a tisztesség és a szeretet állt. Viktor jött, látott és győzött, a kisgazdákkal gúzsba kötött kormányzás azóta is az egyik legnyugodtabb fejlődési szakasza volt az ország jelenkori történetének.
5. – 2003, horogkereszt és EU-zászló
2003 tavasza újra urnák elé szólította Magyarország népét: az EU-csatlakozásról kellett döntenünk. Sokakban merült fel a KGST-párhuzam, sokan riogattak nemzeti önállóságunk elvesztésével, az ellendrukkerek között volt a MIÉP és a Szabad Magyarországért Mozgalom, amelynek prominenseit az alábbi plakát miatt eljárás alá is vonták tiltott önkényuralmi jelképek használata miatt. Végül az igenek győztek, 2004 május 1-től velünk bővülhettek az Unió csillagai.
6. – 2004, az MSZP és a morális mélypont
Összeállításunk vitathatatlanul legaljasabb darabja az MSZP-hez köthető: a 2004-es határon túli szavazati jogról szóló népszavazás plakátja és a 23 millió román munkavállalóval való riogatás. A szégyenletes, magyart a magyar ellen szembefordító, máig ható sebeket ejtő kampányt a Fidesz 2010-ben orvosolni tudta. Feledtetni nem.
7. – 2006, Gyurcsány Ferenc háromemeletes füle
Muszáj megemlíteni Gyurcsány Ferencet 2006-ból is. A bukott miniszterelnököt vélhetően az ország minden szegletében felismerik ma is – pedig hol vannak már az MSZP-ben töltött évek. Meg kell vallani: Ferenc sokat tett ezért. Keveseknek volt annyira nagy arca, hogy azt 18 emeletre is ráhúzzák. Márpedig Gyurcsány Ferenc ezt sem átallta megtenni 2006-ban, mikor az M3-as bevezetőjén ezrek csodálhatták meg vonásait.
8. – 2006, ki emlékszik Kovács Pistire?
Szintén a 2006-os kampányidőszak felejthetetlen arca marad Kovács Pisti. Ő volt az az óvodás, aki képét adta a liberálisok kampányához, s akinek jövőjével reklámozta magát az SZDSZ. Szerény számításaink szerint Pistike mára minimum a nagykorúság küszöbén kopogtathat – reméljük, sokan törődnek vele!
9. – 2016-2017 – tudta, hogy mit gondolunk a migrációról?
Etikai és esztétikai kérdéseket felvető kampányanyagokat azonban nem csak a baloldal produkált az elmúlt évtizedekben – kihagyhatatlan a tobzódó kék plakátok tömege is. Nagy felháborodást keltett a sokszor gyűlöletkampánynak titulált „tudta…” kérdéshalom, ahogyan a későbbi nemzeti konzultációs reklámsereg is. Soros György nevető arcáról már nem is beszélve... Bizonyos olvasatban nézve a Fidesz igazából visszatért 24 évvel ezelőtti módszereihez, és ismét öregedő úriemberek arcával riogatja a lakosságot. Kétségtelen azonban, hogy ezúttal máshol vannak a hangsúlyok.
10. – 2016, a Kétfarkú Kutya Párt, avagy a reakciók nagymestere
Az MKKP mindig is egyedi színfolt volt, hiszen a párt közel minden mozzanata egy fricska, amit egyébként rendszerint sokan komolyan vesznek. Így volt ez a tudta időszakban („Tudta? Nem.”), a kék plakátok idején („A gyűlöletkampány szeret téged”) vagy a Nolimpia kampány kibontakozásakor („Az olimpia előtt rendezhetnénk egy demokráciát is”). Lehet őket szeretni és nem szeretni – emlékezni azonban emlékezünk rájuk.