Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
Palkovics László oktatásért felelő államtitkár szerint hatékony, minőségi oktatást kell létrehozni, olyan rendszert, amely hű a hagyományaihoz, a gyökereihez, de egyúttal választ ad a jövő kihívásaira is. A tiltakozó pedagógusokkal kapcsolatban elmondta: továbbra is a higgadt tárgyalásokban hisznek, részükről megvan „a konstruktivitás és a nyitottság”.
Hatékony, minőségi oktatást kell létrehozni, olyan rendszert, amely hű a hagyományaihoz, a gyökereihez, de egyúttal választ ad a jövő kihívásaira is – mondta Palkovics László oktatásért felelős államtitkár pénteken Budapesten. Az államtitkár és Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke mintegy 250 köznevelési intézmény igazgatójának adta át kinevezését a Duna-palotában.
Palkovics László beszédében kiemelte: a szeptemberben induló tanév sok újdonságot és kihívást hoz, új feladatokkal, elvárásokkal kell szembenézniük az átalakított tankerületek új vezetőinek, és új felelősséget kapnak az intézményvezetők is. Kifejtette: a köznevelési rendszer kritikusainak hangját meghallva és az oktatási rendszer jobbá tételén dolgozó pedagógusok, diákok és szülők szavát meghallgatva közösen, együtt gondolkodva, a javaslatokat mérlegelve az elmúlt kilenc hónapban megfogalmazták azokat a lépéseket, amelyeket a versenyképesebb oktatás érdekében mindenképpen meg kell tenni.
Palkovics: A Klik átalakításával hatékonyabb lett a rendszer
A három legkomolyabb kritika a diákok terhelését, az intézményvezetői jogköröket és a működtetői viszonyokat érte – emlékeztetett. Hozzátette: mindhárom kérdésben nagyot léptek előre, bár a faladatokkal még nem végeztek. Palkovics László úgy vélte, a Klik átalakításával új viszonyokat teremtettek a fenntartói és működtetői területen, hatékonyabb és szolgáltató szemléletű rendszert alakítottak ki, amely az ország minden részében biztosítja a minőségi oktatáshoz szükséges feltételeket. A döntéseket közelebb vitték az iskolákhoz, több hatáskör a központtól a tankerületekhez és az iskolákhoz került – közölte.
Elmondta, a diákok terhelésének csökkentése – egyelőre kis lépésekkel – szintén elkezdődött. Mivel a tartalmi kérdések átalakítása, az új Nemzeti alaptanterv elkészítése hosszabb időt vesz igénybe, szeptembertől az általános iskola első és második osztályát illetően tudtak változtatásokat bevezetni, a felsőbb tagozatok tananyagcsökkentése 2018-ban válik lehetségessé – tette hozzá. Az államtitkár arra is kitért, hogy az igazgatók jogkörének rendezésével az intézményvezetők érdekeltté válnak a költséghatékony gazdálkodásban és az igazgatók munkáltatói jogköre is erősödik.
Higgadt tárgyalás a pedagógusokkal
Palkovics László hangsúlyozta: továbbra is a higgadt tárgyalásokban hisznek. Mindenkit partnerként várnak, és eddig is mindenkit meghallgattak – mondta. Hozzátette: lehet kritizálni, véleményt mondani, mert „a konstruktivitás és a nyitottság megvan ezen az oldalon”. Arról is beszélt, hogy a köznevelés megújítása közös ügyünk, azért kell dolgozni, hogy az oktatási rendszer és a benne tanuló gyermekek a világ élvonalába kerülhessenek. A köznevelés eredményessége azon is múlik, hogy motivált, kiváló szakmai kvalitású és elkötelezett vezetői, tanárai, dolgozói legyenek a rendszernek – mutatott rá.
Az államtitkár kiemelte: ma olyanok kapják meg intézményvezetői kinevezésüket, akik a jövőben felelős vezetőként tervezik, irányítják, ellenőrzik és értékelik az általuk vezetett intézmény szakszerű és törvényes működését, pedagógiai tevékenységét. Arra kérte a kinevezett igazgatókat, hogy éljenek azzal a vezetői szabadsággal, amelyet kaptak, és működjenek együtt a versenyképes magyar közoktatásért.