Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
„Túl jól sikerült” az oktatás központosítása, ezért korrekcióra van szükség. A jövő útja a decentralizáció az alapelvek fenntartása mellett, az iskola igazi vezetőinek az igazgatóknak kell lenniük – mások mellett erről beszélt Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a KLIK állománygyűlésén.
Az igazgatóknak kell lenniük az igazi vezetőknek az iskolákban, az előző keretrendszer túlságosan leértékelte a munkájukat – jelentette ki az emberi erőforrások minisztere kedden Budapesten. Balog Zoltán a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) állománygyűlésén, amelyen átadták a tankerületi központi igazgatók kinevezéseit, az mondta: az előző keretrendszernek talán az volt a legnagyobb hibája, hogy túlságosan leértékelte az iskolák vezetőinek munkáját.
Az igazgatók nem egyszerűen végrehajtói a tankerület utasításainak, hanem „az igazgatóknak kell lenni az igazi vezetőknek az iskolákban” – hangsúlyozta a miniszter. Hozzátette: akkor lehet tőlük elvárni vezetőhöz méltó felelősséget, ha ehhez megadják az illetékességet is; ez talán az egyik legfontosabb változás a rendszerben.
Balog Zoltán elmondta, hogy 2011-ben új alapokra helyezték a magyar köznevelés rendszerét, de jelentős belső korrekciókra volt szükség az intézményfenntartásban. A központosítás „túl jól sikerült” – fogalmazott, majd úgy folytatta, éppen ezért a decentralizáció a „jövő útja”, a rendszer alapelveinek a fenntartásával. Balog Zoltán azt is mondta, hogy az átalakításnak köszönhetően „szabadabban lehet a rendszerben gondolkodni”. „Én ezt tartottam a legnagyobb hiányosságának (...) a rendszernek” - jegyezte meg.