A „fő probléma a félporosz magyar modellel, hogy nagyon kevés benne a hasznos idő”, ez egyfajta hatékonysági problémát jelent – folytatta az oktatáskutató. Setényi János szerint az elitértelmiség mégsem azzal foglalkozik, hogy magas szintű párbeszéddel orvosolja ezt, hanem technikai részletekbe, parttalan vitákba bonyolódik.
Porogi szerint a tanárok büszkesége nagyon fontos szempont
A konferencia másik meghívott előadója, Porogi András, a Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója arról beszélt, hogy a kormány nem volt eléggé tekintettel a tanárok büszkeségére. A tanárok szerint ugyanis erőszakos centralizáció történt, amely egy olyan tanári autonómiát kérdőjelezett meg, amelybe még az igazgató sem szólhatna bele.
Úgy vezették be például az életpályamodellt az iskolaigazgató szerint, hogy a többségében középkorú tanári közösség elidegenedett, hiszen számos kedvezményüket megvonták. Az életpályamodellel ugyanis főleg „az járt jól, aki viszonylag kevés órát és a legkisebb felelősséget vállalta”.
Másik problémát vet fel Porogi szerint, hogy a pedagógusok csak két év alatt értették meg a rendszert, ebben pedig „a gyenge tájékoztatás is felelőssé tehető”. Végül is ki lehet jelenteni: bravúros, hogy „úgy sikerült átlagosan 30 százalékos béremelést adni, hogy aki kapta, az is utálta az egészet” – állította a Toldy igazgatója.
„Korábbi problémák kerültek felszínre, ez okozza a pedagógusok elégedetlenségét”
Porogi András elmondta: a munkaidő átalakítása úgy történt, hogy a korábbi 40 órás munkahét helyett kötött munkaidőt határoztak meg 32 óraszámban. A tanárok tiltakoztak ez ellen, holott éppen „azért is hozták ezt a szabályt, hogy 32 óránál tovább ne lehessen a pedagógusokat bent tartani az iskolában”. A tiltakozás amiatt történt ebben az esetben, mert nyilvánvalóvá vált az irrealitása annak, hogy egy adott tanár egy adott héten nyolc óra alatt felkészül 32 órára. Így nyilvánvalóvá vált: egy tanárnak többet kell dolgoznia heti 40 óránál. A tanulság az, hogy nem változott meg nagy mértékben a rendszer, csak „a korábbi problémák kerültek felszínre, ez okozza a pedagógusok elégedetlenségét”.