Jávor Benedek, a PM európai parlamenti képviselője az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz (OLAF) fordult a metrókocsi-beszerzési tender során felmerült korrupciós vádak kivizsgálása érdekében.
Az EP-képviselő közleményében azt írja: sajtóértesülések szerint a brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal vádirata alapján az Alstom 2006-2007-ben 2,2 milliárd forintnyi kenőpénzt juttatott két különböző cégeken keresztül a BKV-nak annak érdekében, hogy a metrókocsitendert a cég nyerje. Magyarországon a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hivatali vesztegetés gyanúja miatt.
Az Alstom által gyártott, a 2-es és 4-es metróvonalon közlekedő új kocsik megvásárlásához a főváros és a BKV több milliárd forintnyi európai uniós támogatást is felhasznált, ezért felmerülhet – a korrupciós vádak beigazolódása esetén – hogy az Európai Unió költségvetését károsító csalás is történt, melynek során nem a legkedvezőbb megoldást választotta a főváros, és a kenőpénzt fizető vállalkozás megbízásával pénzügyi veszteség érhette az európai adófizetőket is.
Jávor Benedek ezért az EU-s források felhasználása során tapasztalható visszaélések kivizsgálására hivatott Európai Csalás Elleni Hivatalhoz (OLAF) fordult, az ügy független feltárása érdekében.
Fővárosi vizsgálóbizottságot is felállítana az LMP
Az LMP fővárosi vizsgálóbizottságra bízná az Alstommal kötött szerződések áttekintését abban az esetben, ha a nyomozó hatóságok nem tudnak semmilyen megállapítást tenni az ügyben – mondta Csárdi Antal, az ellenzéki párt fővárosi képviselője vasárnap.
A magyar nyomozó hatóságok nem tudták kideríteni azt, amit a britek igen, hogy az Alstom 2 milliárd forint kenőpénzt adhatott a BKV-nak, ezért felmerül a kérdés: miért nem érdeke a magyar hatóságoknak az igazság kiderítése? – vetette fel Csárdi Antal. Hozzátette, választ ad ez a jelenség arra a kérdésre, hogy miért vannak túlárazva a magyar közbeszerzések, hogy miért nem a piac diktálja az árakat, hanem más érdekek mentén születnek meg a döntések.
Csárdi Antal a 3-as metró felújításával kapcsolatban ehhez hozzáfűzte, hogy Szófia annyiért vesz új szerelvényeket biztosítóberendezéssel együtt, amennyiért Budapest felújítja a régi szerelvényeket, a felújítás idejére elrendelt buszpótlásért pedig a busz árának többszörösét kérik el.