Tanári béremelés és okostelefon-tiltás: megszólalt a tanárok képviselője
A Nemzeti Pedagóguskar elnöke szerint egyre többen mennek pedagógusnak.
A héten megalakulnak a köznevelési kerekasztal mellett működő szakmai munkacsoportok – közölte keddi online fogadóóráján Palkovics László. Az oktatási államtitkár megjegyezte: nem szerencsés a Klik centralizált működése, és a jövőben nagyobb hangsúlyt kell helyezni a pedagógusképzésben a modernebb, innovatívabb módszerekre.
A héten megtartják alakuló ülésüket az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) által vezetett, a köznevelési kerekasztal mellett működő szakmai munkacsoportok, ekkor derül ki pontosan, kik lesznek a delegáltak – közölte az oktatási államtitkár keddi online fogadóóráján. Jelezte: az alternatív kerekasztal delegáltját is szívesen látják a köznevelési kerekasztalnál.
Palkovics László rámutatott: a munkacsoportok vezetőinek döntése, hogy hol üléseznek, ha ehhez nincsenek meg a feltételeik, ebben segítséget nyújtanak. A Nemzeti Pedagógus Kar a gyermek, tanulói életutak munkacsoport összehívásának meghívóját már megküldte, így ez a munkacsoport megalakul, a másik két munkacsoport megalakulásáról annak témafelelősei döntenek.
Közölte: a kerekasztalra várják továbbra is a meghívott feleket, köztük természetesen a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét (PDSZ) is. Az alternatív kerekasztal delegáltját is szívesen látják a köznevelési kerekasztalnál – jegyezte meg.
Nem szerencsés a Klik működése
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) belső korrekciójára sor kerül, az ehhez szükséges feladatokat az államtitkárság prioritásként kezeli – erősítette meg Palkovics László, aki kiemelte: a következő tanévtől már más szerkezetben, átalakított formában működhet a központ.
Kitért arra, a Klik működése a jelenlegi, centralizált formában nem igazán szerencsés, a 198 tankerület nem funkcionál jól. A tervezett decentralizáció lehetséges iránya, hogy ezek az ország térszerkezetéhez vagy a régiókhoz igazodnának, illetve elképzelhető, hogy az iskolák száma alapján központokat szervezzenek.
Hozzátette: a kerekasztal többféle döntésre alkalmas javaslatot tehet. Ahol miniszteri döntésre van szükség, az az Emmi hatásköre.
Nagyobb hangsúly az innovatív módszereken?
Arról, hogy a köznevelési kerekasztalon a tanárképzést az egri tanárképző képviseli, azt közölte: a tanárképzést a Magyar Rektori Konferencia alelnöke képviseli. A pedagógus hivatás munkacsoport témafelelőse a Magyar Rektori Konferencia, így további felsőoktatási intézmények is bekapcsolódhatnak ebbe a munkába – jelezte az oktatási államtitkár.
Palkovics László szólt arról is, hogy a pedagógusképzés és -továbbképzés megújításában nagyobb hangsúlyt kell helyezni a modernebb módszerek, az innovatívabb szemlélet fejlesztésére. Erről a kérdésről várhatóan 2016 második felében születhet majd döntés úgy, hogy a változások bevezetésére 2017. január elsejétől lehet számítani.