Van INA nélküli stratégia is
Az elnök-vezérigazgató kiemelte, hogy az alacsony olajár miatt minden portfóliónál zajlanak az újraszámítások, hogy megéri-e üzemeltetni, mindazonáltal a megfelelő pénzügyi és likviditási háttérrel rendelkező Mol-csoportnak nem feltétlenül kell klasszikus lépésekhez folyamodni, eszközöket eldobni. Elmondta azt is, hogy a csoport minden üzletágát folyamatosan fejleszti, az olajipar sajátossága ugyanis, hogy rövid távon a trendet szorosan követő vállalatok érik el a legnagyobb profitot, illetve adott helyzetben a legnagyobb veszteséget, ugyanakkor az egyes üzletágak teljesítményei kiegyensúlyozzák a külső környezet – például az olajár – változásait, ezáltal hosszú távon sokkal jövedelmezőbb az upstream és a downstream szegmensek kiegyenlített működtetése, mintha a Mol-csoport csak az egyikre koncentrálna.
Előfordulhatnak azonban kényszerhelyzetek is – tette hozzá. Korábban, 1999-ben, likviditási háttér hiányában, az átlag 10 dolláros olajár miatt, a Mol is rákényszerült, hogy upstream mezőinek jelentős részét piacra dobja vagy lezárja, ennek következménye például, hogy a vállalat Pakisztánban csak 10 százalékos részesedéssel működteti eszközeit. A csoport azonban mostanra jelentősen megerősödött, ezáltal racionálisan, a hosszabb távú érdekeket figyelembe véve tud dönteni egy-egy kiélezett helyzetben. Így a Mol-csoport most, az átlag 50 dolláros olajár-környezetben is jelentős összegeket fordít kutatásra, és csak ott vizsgálja felül a licenceket, ahol még a mező ígéretessége is kérdőjeles. „Hosszútávfutók vagyunk, a stratégiai célt nézzük, de ha a helyzet úgy hozza, rugalmasan tudunk korrigálni” – mondta.
Az INA-val kapcsolatban Hernádi Zsolt úgy fogalmazott, hogy „addig nem lehet arról beszélni, hogy a Mol megveszi a horvát olajipari vállalat állami tulajdonban lévő részét, részben vagy egészben, amíg a mindenkori horvát kormány nem teremt befektetőbarát környezetet, és nem együttműködésre törekszik az országba befektető külföldi vállalatokkal, és az INA-val”. Csaknem két éve a Mol bejelentette, hogy kész eladni részesedését az INA-ban, az elnök-vezérigazgató elmondása szerint már több érdeklődő is volt, legutóbb idén tavasszal, de kommunikálható előrelépés még nem történt. Arra a kérdésre, hogy a magyar olajcsoportot mennyire befolyásolná az INA eladása, az elnök-vezérigazgató azt mondta, hogy 10 évvel ezelőtt még komoly súllyal rendelkezett a horvát vállalat a Mol stratégiájában, ma azonban már létezik egy INA nélküli stratégia is, de a Molnak és Közép-Európa energiabiztonságának is az az elsődleges és hosszú távú érdeke, hogy az INA a vállalatcsoport része maradjon.