Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
Az Eduline beszámol arról: pedagógus önértékelési csoportok alakulnak az iskolákban, a tanárok kétévente egymást osztályozzák majd, de a szülők is kapnak kérdőívet. Megalakult a Mindennapos Éneklés Bizottsága is: a csütörtökön létrejött munkacsoport a mindennapos éneklés megújítását tűzte célul.
Jönnek a p.ö.cs.-ök
Az Eduline beszámol arról: pedagógus önértékelési csoportok alakulnak az iskolákban, a tanárok kétévente egymást osztályozzák majd, de a szülők is kapnak kérdőívet. Az intézményi önértékelés célja a kiemelkedő, illetve a fejleszthető területek meghatározása. Az Oktatási Hivatal kidolgozta az önértékelési standardokat tartalmazó kézikönyveket, amelyek már elérhetőek az interneten. Az önértékelés három szintje az intézmény, a vezető és a pedagógus lesz. Az ötéves önértékelési programot az intézményvezető dolgozza ki: őt a kinevezés utáni második és negyedik évben, a tanárokat pedig kétévente értékelik – írja az Eduline.
Az önértékelés területei a pedagógiai módszertani felkészültség; a pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz szükséges önreflexió; a tanulás támogatása; a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése; a közössségfejlesztés, nyitottság és esélyteremtés; a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése; a kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás; illetve az elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.
Munkába lép a Mindennapos Éneklés Bizottsága is
Megalakult a Mindennapos Éneklés Bizottsága, a csütörtökön létrejött munkacsoport a mindennapos éneklés megújítását tűzte célul – tájékoztatta az Emberi Erőforrások Minisztériuma az MTI-t.
A közlemény szerint a testület a következő időszakban szakmai javaslatot tesz arra, hogy az iskolai kórusok védett időben énekelhessenek; felmérést készít arról, mikor és milyen erőforrások bevonásával válik elérhetővé, hogy az ének-zene tárgyat csak szaktanár taníthassa az iskolákban.
Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere arra is felkérte a bizottságot, hogy a köznevelésért felelős államtitkársággal közösen dolgozzák ki a Klebelsberg Ösztöndíj Program ének-zene tanári kategóriáját. A tárcavezető jelezte: annak érdekében, hogy minden iskolában legyen iskolai kórus, a tárca a következő időszakban pályázatot ír ki új iskolai kórusok alakítására, valamint a működő kórusok segítésére, fejlesztésére.
A Kodály Zoltánné, valamint Mindszenty Zsuzsánna, a Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek (KÓTA) elnöke, Ittzés Mihály, a Magyar Kodály Társaság elnöke, Vigh Andrea egyetemi tanár, a Zeneakadémia rektora, Nemes László, a Kodály Intézet vezetője és Vásáry Tamás Kossuth-díjas zongoraművész, karmester részvételével ülésező testület tiszteletbeli elnökévé – Balog Zoltán, az emberi erőforrások miniszterének javaslatára – Kodály Zoltánnét, a bizottság operatív vezetőjévé pedig Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkárt választották meg.
Mindszenty Zsuzsánna augusztus elején az MTI-nek azt mondta, kétéves munkatervet dolgoz ki a Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége, a KÓTA a mindennapos éneklés megvalósítására. Nyilatkozata szerint ez nem feltétlenül jelent óraszám-növekedést, bár ahogyan az elmúlt években bizonyos osztályokban bevezették a heti két énekórát, reménykednek, hogy ez a felsősök számára is általánossá válhat.
Kiemelte: a mindennapos éneklés programja tartalmazza majd a tanárképzés, valamint a tanári továbbképzések tartalmi megújítását és megfelelő énekes segédanyag kidolgozását. Olyan zenei anyagokat szeretnének a tanárok kezébe adni, amelyeket bármilyen korosztálynak, rövid idő alatt, könnyen meg lehet tanítani, amelyek sikerélményt és örömöt adnak az együtt éneklőknek – ismertette.