Kósa András „vadhajtásnak” nevezte a Charlie Hebdót. Szerinte a lap egyáltalán nem a sajtószabadság letéteményese: csupán csak a sajtó peremére szorult, ún. marginális lap, amely a vallás provokálásával akart a figyelem középpontjába kerülni. A lap munkatársait fenyegetés érte, amire ők válaszként nem a meghátrálást választották, hanem megteremtették a körülményeket, hogy tovább működhessen a lap. Éltek a véleményszabadság és a sajtószabadság jogával, amely „fegyverként” volt a kezükben.
Újságírói önfegyelem: szükség van a vallások provokálására?
Szőnyi állítása szerint a Charlie Hebdo nem hódolt be, talán éppen ezért vált lap egyesek szemében figyelemre méltóvá. Úgy véli, egy vallásos, konzervatívabb nézeteket valló társadalom tagjainak igenis meg fogja ütni ingerküszöbét, ha családtagjukként tisztelt prófétájukat pornográf rajzokkal illusztrálnak egy hetilap címlapján. Bírálni kell, bírálni lehet az egyházat, hiszen Ferenc pápa is kemény kritikával illeti püspökeit, de a Charlie Hebdo által képviselt szinten már túlzásnak tartja a bírálatot.
Sok szerkesztőség – itthon is – szolidaritást vállaltak az áldozatokkal, de voltak olyan sajtóorgánumok, amelyek nem vettek részt benne, sőt híreket sem nagyon közöltek. Kósa itt kiemelten beszélt a CNN felelősségteljes főszerkesztőjéről, aki kijelentette: nem veszélyezteti munkatársai életét, ezért nem fog Charlie Hebdo-karikatúrákat közölni. Kósa András szerint a saját hagyományainkat ne hagyjuk el. Nyugaton a szabadságjogok jóval tágabbak, ezzel szemben a muszlimok egy zártabb világban élnek. Véleménye szerint nincs szükség a vallások provokálására, öncélú provokációról azonban lehet szó addig, amíg nem uszító a jelleg.
Melyik lap hogyan reagál az eseményekre?
A VS.hu fórumot indított, különböző szerkesztőségek vezetőit kérdezik meg az ügyről, a napokban publikálják az anyagot. Szőnyi hamarosan állást fog foglalni és eldönti, hogy Charlie-e vagy sem, továbbá egy 15 oldalas körképet készítenek a terrortámadásról, a bevándorlásról.