Fizetős lesz az M0-s, jön a megyei matrica

2014. december 10. 21:37

Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége, emellett újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd – tudatta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Mivel az M0-s körgyűrű egyes részei uniós forrásból épültek, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.

2014. december 10. 21:37

Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége – erősítette meg szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya a nol.hu értesülését az MTI-nek. A tárca tudatta: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd.

 
„Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége” – közölte a tárca.
 
Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek.
 
Hozzátették: mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. A tájékoztatás szerint a jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.
 
Kitértek arra is, hogy a kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis kapna pótdíjfizetési felszólítást, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.
 
Az NFM közleménye szerint januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd. 
 
Felhívják a figyelmet arra, hogy az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve például a Győr-Budapest vagy a Budapest-Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal. 
 
A minisztérium hangsúlyozta: „a személygépkocsik a korábbi jogosultsági kategóriák szerint is változatlan áron vehetik igénybe a fizetős gyorsforgalmi szakaszokat. A fejlesztési tárca a vasúti és autóbuszos helyközi közösségi közlekedés tarifáiban sem tervez emelést.”
 
Megjegyzik, hogy az állami tulajdonú buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái a 2010-es kormányváltás óta nem emelkedtek.
 
Változásként említik, hogy a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek D1 díjkategóriáját a jövő évtől méret szerint kétfelé osztják. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik. Ha nem személygépkocsi után kötik, akkor a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival.
 
A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok számára is megszűnik.
 

Összesen 422 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
domdetre
2014. december 15. 10:36
Ausztriában 1500huf egy 10napos egészországos matrica és 10ezerért adják az éves-országost. Svájcban ugyan csak éves díj van, de az úgyszint 10E/ország/év. Szlovánia 16500/év/ország, Szlovákia 15E/év/ország, Csehország 15E/év/ország, Bulgária 10E/év/ország, Románia ~9E/év/ország. Horvátországban megtett km alapján számolnak: 1500HUF/100km. Nálunk: 43E/év/ország. Gratulálok! Megint sikerült csúcsot elérnie Mo.-nak. GÁZ!
tunde04
2014. december 11. 14:31
"A tárca közlése szerint 2015. január 1-jétől az autósoknak és motorosoknak kellene fizetniük. Az M0-s a Szentendrei úttól az M3-asig, valamint a 4-es főúttól az M5-ösig lesz fizetős." Köszönöm! Akkor ha felmegyek a Megyeri hídra matricát kell vennem. Nagggyon fasza!
Potymog
2014. december 11. 13:25
Az elkerülő körgyűrűk jellemzően ingyenesek szoktak lenni, hisz az a funkciójuk, hogy mentesítsék a várost, óvják a környezetet. Egyébként nevetséges, hogy újabb és újabb adókkal terhelik az embereket. Nem az a megoldás, hogy az adókkal és egyéb terhekkel egyre élhetetlenebbé teszik ezt az országot. Sokkal többet lehetne fogni azon, ha az indokolatlanul elfolyó pénzeket megfognák, és a már kivetett adókat szednék be következetesen, maradék nélkül.
VerdbenekhyKeményFarkas
2014. december 11. 13:24
Ahogy Bruck András remek írásában a HVG-n olvasható: "Gene Sharp évtizedek óta hirdeti: hogyha az alattvalók nem engedelmeskednek, az uralkodónak nincs hatalma." Milyen következtetés adódik ebből? "Itt az idő! Most, vagy soha!"
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!