Mi adta az ötletet az ittlakunk.hu-hoz?
Négy éve költöztem a XII. kerületbe, ahol a hetvenes években gimibe jártam. Újra fölfedeztem a régi helyeket, kocsmákat, boltokat és persze sok újdonságba botlottam. A hajdani Lékai teret már rég Apor Vilmos térnek hívják, az aljában a Három Szív presszó helyén a La Terra éttermet találtam, a Királyhágó menza helyett – ahol annak idején nagy tétben játszott illegális kártyacsaták folytak a sűrű füstben – az azóta ugyancsak megszűnt Beethoven utcai Ebéd Elekbe jártak olcsó kosztért a környéken dolgozók. Két dolog tűnt időtlennek, a Tik-Tak Espresso és a hentes a Böszörményi úton, amelynek szomszédságában mellesleg sorra nyitottak a jobbnál jobb pékségek. Az Árkay Aladár által tervezett szecessziós villák, amelyeket a 20. század elején bíráknak és ügyészeknek építettek alig néhány hónap leforgása alatt, a '70-es években elég lepusztult képet mutattak – most a legtöbbjük gyönyörűen föl van újítva.
Vajon ezek a kis felfedezések, apró helyi infók érdekelhetnének a másokat is? – kérdeztem magamtól, aztán azt válaszoltam magamnak, hogy igen. Elindítottam a XII című Facebook-oldalt, elkezdtem posztolgatni, előbb néhány tucatnyian, aztán néhány százan, később több ezren kezdték el olvasni, illetve bejegyzéseket írni a saját tapasztalataikról. Amikor láttam, hogy milyen óriási az igény az élő, emészthető, őszinte, interaktív helyi médiára, azt gondoltam, meg kellene ezt próbálni a többi kerületben, az egész városban is, és megkerestem a Figyelőnet volt főszerkesztőjét, Szabados Balázst, nem építünk-e föl erre egy olyan weboldalt, ami a Facebooknál sokkal logikusabban, átláthatóbban, barátságosabban – és nem utolsó sorban, kereshetően - kezeli a helyi infókat. Balázs némi gondolkodás után igent mondott. Így született az ittlakunk.hu.
Volt valami külföldi vagy hazai előkép, vagy saját koncepcióról van szó?
Amikor terveztük a szájtot, böngésztünk hasonló – csúnya modern szóval hiperlokális –külföldi oldalakat: ahány, annyiféle. Némelyeken látszott, hogy hasonló ötletek mentén gondolkodtak, mint mi Balázzsal, de előképnek egyiket sem nevezném. Amerikában nagy a harc az igazi, magukat autentikusnak nevező helyi oldalak és a nagy cégek által eltartott hálózatok közt, s mintha az előbbiek állnának nyerésre. A több ezer várost átfogó Patch.com, ahová tavaly előtt még újságírók százait vette föl az AOL, most gyengélkedik, New Yorkban és környékén néhány kis, családi vagy magánvállalkozásban működő oldalcsalád, mint a Ditmas Park Corner vagy a Baristanet viszont virul. Csehországban az indulása után nem sokkal tönkrement egy helyi befektető által hatalmas invesztícióval indult site-csoport, a Nase Adresa, a Budapestnél némileg kisebb Marseille-ben ellenben néhány újságíró sikeresen működteti a Marsactu című oldalt.