Hivatalos: Kövér Lászlónak adott igazat az Európai Jogok Emberi Bírósága
Elutasították az ellenzéki képviselők keresetét.
Hatvanmillió forintra bírságolta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a UPC-t a cég egy tavaly novemberi szerződésmódosítási kísérlete miatt, amelynek során levélben kereste meg előfizetőit, és a meglévő szerződésük helyett egy másik, „ráutaló magatartással" történő megkötését kezdeményezte. Az NMHH erről pénteken tájékoztatta az MTI-t.
Az NMHH közölte: a cég jogszerűtlenül járt el a szerződésmódosítások során, ami mintegy 800 ezer előfizetőjének az érdekét sértette. A UPC tavalyi levelében azt közölte: megszűntnek tekinti a régi szóban vagy írásban megkötött szerződésüket és elfogadottnak egy újat, ha az előfizető „ráutaló magatartásával” továbbra is igénybe veszi a szolgáltatását, vagy az értesítést követő számláját rendben befizeti.
Az NMHH kifogásai között szerepel, hogy az ajánlat egyszerű postai levélben érkezett az előfizetőkhöz, amelynek az átvétele nem igazolható, ráadásul a szerződéses jogviszonyt alapjaiban érintő ajánlatot a UPC egy „Tájékoztató” címet viselő levél hátoldalán, reklámszövegek között helyezte el, amit az előfizetők sok esetben észre sem vettek.
Az NMHH a levél kapcsán azonnal figyelmeztette az előfizetőket, hogy az így létrejövő szerződéseik kevesebb védelmet nyújtanak számukra, mint az írásban vagy szóban megkötöttek, ezért figyelmesen olvassák el a levelet és jelezzék a szolgáltatónál, ha ragaszkodnak meglévő szerződéseikhez.
A hatóság felhívta a figyelmet arra, hogy a ráutaló magatartással kötött szerződés későbbi módosításához nem szükséges az előfizető kifejezett akarata, ezért a szolgáltató által kezdeményezett bármely módosítás, például egy esetleges díjemelés is bekövetkezhet az előfizető beleegyezése nélkül.
Az előfizetők figyelmeztetésével párhuzamosan az NMHH hivatalból is eljárást indított, hogy megállapítsa, jogszerű volt-e a UPC szerződésmódosítási kísérlete. A vizsgálat során kiderült, hogy a szolgáltató jogsértő módon járt el a szerződésmódosítások során, mert nem volt meg a cég és az előfizetők között hatályban lévő szerződések megszüntetésére irányuló közös megegyezés.
A vizsgálat megállapította, hogy a UPC helytelenül tekintette új szerződés elfogadására utaló magatartásnak azt, ha ügyfelei továbbra is igénybe veszik szolgáltatását, illetve rendben befizetik esedékes számláikat. A jogszabályok alapján ebből a szolgáltató nem következtethet arra, hogy az ügyfél eredeti szerződését meg akarná szüntetni, és egy másikat szeretne kötni, vagyis ezek nem minősülnek az ügyfél részéről ráutaló magatartásnak.
A határozat szerint a szerződésmódosításokkal a UPC célja vélhetően az volt, hogy a cég és ügyfelei között ráutaló magatartással megkötött szerződéseket hozzon létre, melyeket később egyoldalúan, az előfizetők kifejezett beleegyezése nélkül, számukra akár hátrányosan is módosíthat, amire az eredeti szerződések érvényben hagyásával nem lett volna módja.
Frissítés:
A UPC érvényben lévő előfizetéseit nem érinti a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) határozata, amelyben egy tavaly novemberi szerződésmódosítási kísérlete miatt hatvanmillió forintos bírságot rótt ki a szolgáltatóra. A UPC tudatta: befizeti a bírságot, ugyanakkor megvizsgálja a határozattal kapcsolatos fellebbezés lehetőségét.
Erről a szolgáltató tájékoztatta az MTI-t pénteken azt követően, hogy a hatóság közölte: a cég jogszerűtlenül járt el, amikor levélben kereste meg előfizetőit, és a meglévő szerződésük helyett egy másik megkötését kezdeményezte, amelyet „ráutaló magatartással” hagy jóvá az ügyfél. Ennek során mintegy 800 ezer előfizetőjének az érdekét sértette.
Az NMHH határozata szerint a szerződésmódosításokkal a UPC célja vélhetően az volt, hogy a cég és ügyfelei között ráutaló magatartással megkötött szerződéseket hozzon létre, amelyeket később egyoldalúan, az előfizetők kifejezett beleegyezése nélkül, számukra akár hátrányosan is módosíthat, amire az eredeti szerződések érvényben hagyásával nem lett volna módja. A szolgáltató közölte: az előfizetőknek semmi teendőjük nincs az üggyel kapcsolatban. A UPC továbbra is folyamatosan, változatlanul biztosítja szolgáltatásait ügyfeleinek.
A szerződésmegújítás ügyében a szolgáltató mindvégig együttműködött a hatóságokkal, és a jövőben is a hírközlési biztossal kötött megállapodásnak és a jogszabályoknak megfelelően fog eljárni – áll a közleményben.
Közölték azt is: a UPC a szerződésállományának egységesítése, illetve az egyszerűbb, hatékonyabb ügyfélkiszolgálás és kapcsolattartás érdekében ajánlott fel tavaly novemberben szerződésmegújítást az előfizetőinek. A szerződés új módon való megkötése kizárólag formai változást jelentett – írták közleményükben –, ami sem a csomagokat, sem a szolgáltatást nem érintette, és minden más feltétel is teljesen változatlan maradt.
A UPC ezzel semmilyen hátrányt nem kívánt ügyfeleinek okozni, épp ellenkezőleg, a módosításokkal szembeni ellentmondási jogukat megtartva, egyszerűsíteni kívánta a szolgáltató az előfizetők szerződését – olvasható a kommünikében.
Emlékeztetnek arra: a társaság az aggályok rendezésére megállapodást kötött a média- és hírközlési biztossal, amelynek értelmében a UPC a korábbinál részletesebb tájékoztatást nyújtott előfizetőinek a szerződésmegújításról és meghosszabbította a határidőt annak elfogadására vagy visszautasítására. A meghosszabbított határidőig az előfizetők kevesebb mint egy százaléka jelezte csupán, hogy nem kíván élni a szerződésmegújítás lehetőségével, döntő többségük elfogadta azt.