Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
„Tiltakozunk e nemzeti örökség elherdálása ellen” – írja többek között az államosítást bíráló, humánminiszternek címzett nyílt levelében a Szilágyi Erzsébet Gimnázium 49 pedagógusa.
„Megdöbbenésünket és tiltakozásunkat fejezzük ki az iskolák visszaállamosításának következtében kialakult helyzettel kapcsolatban” – írták a tanárok a Balog Zoltánnak címzett levélben az FN24 tudósítása szerint. A dokumentumban felhívják a figyelmet arra, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) alá rendelt és az iskolákat irányítani hivatott tankerületek hivatali szervezete még nem épült ki.
„Sok helyen a tankerületi igazgató egymagában – infrastruktúra és munkatársak nélkül – próbál megküzdeni a feladatával, nem készültek el a működési szabályzatok, nincsenek kialakítva a feladat- és hatáskörök, a felmerülő problémákat nem tudják megoldani, a kérdésekre nem tudnak válaszolni. A tankerülethez tartozó összes iskolát egyetlen, helyismerettel nem rendelkező, egy távoli központból jelentésbekérésekkel irányítani próbáló tankerületi igazgató jogosult vezetni” – írják a pedagógusok, akik szerint az oktatás nemzeti örökség, melyet nem lenne szabad elherdálni.
Kifogásolják, hogy míg az iskola, mint intézmény az államhoz tartozik, addig az épületet továbbra is az önkormányzat tartja fenn. Problémának tartják azt is, hogy az iskolák igazgatóit megfosztották munkáltatói és gazdálkodási jogosítványaiktól. Azt írják, hogy a kormányzat nem mérte fel erejét és lehetőségeit, törvényileg végrehajtotta, ám valójában nem képes végrehajtani az állami irányítás alá vételt. A régi struktúrát fölszámolták, az új még nem létezik a tanárok szerint.