Hoffmann: Erősödik az iskolák szakmai önállósága

2012. június 21. 17:48

Erősödik az intézmények szakmai önállósága – mondta Hoffmann Rózsa Hatvanban. Azt is elmondta, hogy a nagyobb állami szerepvállalás nem államosítás. Az oktatási államtitkár szerint a közoktatás célja, hogy a nemzeti középosztály megerősítésével olyan országot építsünk, amelyben jó élni.

2012. június 21. 17:48

A nagyobb szerepvállalás az iskolák fenntartásában nem államosítás, hiszen a vagyon az önkormányzatoknál marad, miközben az állam biztosítja a pedagógusbéreket, és erre elegendő forrás lesz a jövő évi költségvetésben; az intézmények szakmai önállósága pedig erősödik – mondta Hoffmann Rózsa csütörtökön Hatvanban. A közoktatás célja, hogy a nemzeti középosztály megerősítésével olyan országot építsünk, amelyben jó élni. Az új köznevelési törvény alapelve, hogy az elmúlt évtizedekben meggyengült nevelést visszahelyezzük a jogaiba, mert ha kisgyerekkorban nem neveljük a felnövekvő nemzedékeket, akkor „boldogtalan, frusztrált, öntörvényű, egoista felnőttek laza halmazává válik a társadalom”.

Olyan köznevelési törvény készült, amely a magyar iskola 1016 éves hagyományait a modern korszak kihívásainak megfelelően tudja alkalmazni; hogy Magyarország ismét felemelkedjék, és gyermekeink perspektíva hiányában ne vágyjanak el az országból. Ennek érdekében az új jogszabály másik alapelve a leszakadás megakadályozása, hiszen a társadalmi ranglétra alsó szintjén élők csak a tudás és a kultúra útján emelhetők fel. A köznevelést közszolgálatnak, nem szolgáltatásnak tekinti a törvény, vagyis – a piaci logikával szemben – nem szabad eltűrni a különbségeket. Ezek felszámolását szolgálja, hogy az állam nagyobb szerepet vállal a fenntartásban, hiszen irányítja és ellenőrzi az oktatási intézményeket – az önkormányzati rendszer ugyanis azt eredményezte, hogy óriásivá nőtt a különbség az iskolák között. Mindez azonban nem jelent államosítást, hiszen az épület és a vagyon az önkormányzatoknál marad, miközben az állam biztosítja a pedagógusbéreket. Ehhez pedig elegendő forrás áll majd rendelkezésre a jövő évi költségvetésben – mondta az államtitkár.

Ugyanakkor nemhogy csonkul, hanem inkább erősödik az intézmények szakmai önállósága, hiszen a pedagógiai programot, a szervezeti és működési szabályzatot, de még a házirendet is a nevelőtestület határozza meg, és ezeket az eddigiekkel ellentétben nem kell jóváhagynia a fenntartónak – fejtette ki Hoffmann Rózsa.

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agnieszka
2012. június 22. 13:01
Sok a felháborodás az oktatási rendszer átalakítása miatt. Egy országban, ahol fiatalok tömegei számára szempont az egyetemi szakirány választásakor, hogy ne legyenek benne reál tárgyak - minden, ami reális és fontos és önképzéssel később nehezen pótolható- nem lehet eléggé átalakítani az oktatást. Ha egyszer az önkormányzat által működtetett tanintézményekben a fiatalok nem elhanyagolható része maradt tudatlan, miért biztosan rossz egy központosított hálózat kialakítása? Az 50-es években saját részemről Állami Általános Iskolába jártam, tanfelügyelők ellenőrizték a színvonalat, ami szerintem magasabb volt, mint a gyermekeim iskoláié a 80-as években. Nem függetlenül attól, hogy a tanáraink az előző rendszerben egy biztos és jó megélhetést garantáló pályára léptek, ennek megfelelően szigorú rostán estek át az egyetemi évek alatt egy magas színvonalú képzés során. A romlás a matematika oktatás átformálásával kezdődött.Egy hosszú élet tapasztalataival a hátam mögött azt látom, hogy nem lehet eléggé hangsúlyozni a természettudományok jelentőségét és az angol nyelv korai elsajátításának fontosságát!Az eddigi eredménytelenséget látva indokolt a nagyon gyors változtatás. Tessék tudomásul venni, hogy az oktatás célja, hogy a tanulónak szakmája legyen, amiből meg tud felnőtt korában élni! A szintek különbözők lehetnek, de egy ácsnak, bádogosnak, kőművesnek tetszenek tudni, milyen elengedhetetlenül fontosak a geometriai ismeretek? Aki jó alapszinten nem tud angolul, nagyon rosszul jár! Tessenek megbarátkozni a realitásokkal, az élet harc a megélhetésért, munkáért, családért, gyakran önmagunkkal is, az iskolának erre kell felkészíteni!
tarackos
2012. június 22. 09:01
"Hoffmann: Erősödik az iskolák szakmai önállósága" Olvastad egyáltalán a tákolmányod virágszálam? Nem úgy tűnik! Akkor nem mondanál olyan csacsiságot, hogy 10% eltérés a központi tantervtől bármiféle erősödés lenne. Bár lehet megint Zotyát akartad igazolni, tudod, hogy tufább vagy mint a kommerek...;)
Menetekel
2012. június 22. 01:08
"...nem szabad eltűrni a különbségeket." Kicsit szkeptikus vagyok ez itthon általában azt jelenti, hogy a kiváló intézményeket lerángatják, a szar intézmények szintjére. És nem a rossz iskolákat fogják jobb eredményekre sarkallni. Szóval kedves Rózsa ezt lehetőleg most ne k*rd el.
Grüezi
2012. június 22. 00:44
"mert ha kisgyerekkorban nem neveljük a felnövekvő nemzedékeket, akkor boldogtalan, frusztrált, öntörvényű, egoista felnőttek laza halmazává válik a társadalom” Bezzeg ha már elsőben is "Csak a fidesz"-el kezdődik az óra, akkor lesz itt igazi nemzeti együttműködés. Az egész oktatás ördögi körben van: Amíg nincs anyagi háttér, nincs jó tanerő sem, nincs jó tanítás sem és emiatt nincs olyan aki ennyiért tanárszakra menne. Itt tart pl. a fizika oktatás.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!