Utazásarányos autópályadíj?

2011. február 14. 07:15

Személyautókra is kivetné a megtett úttal arányos autópályadíjakat a kormány - írja a Népszabadság. Döntés még nem született, a tervek szerint először a négynapos, végül az éves címke tűnne el. A megtett úttal arányos rendszer a sokat autózók számára nem lesz olcsó. A magyar háztartások ma jövedelmük több mint 15 százalékát fordítják a közlekedésre.

2011. február 14. 07:15

A lap szerint már csak az átállás időpontjáról kell határozni, és hogy mely minisztériumhoz tartozzon a több tízmilliárd forintos beruházás. Kilométerenként - 2009-es árakon számolva - nettó hat forint díjszabás várható az autópályákon személygépkocsival, motorkerékpárral közlekedőkre. Ez nagyjából az elméleti díjszint, amit a szakértők szerint az e-matricás rendszerben átlagosan fizetnek egyetlen kilométerért az autósok. Az új díjszedés 2013–2014-ben indulhat.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ dokumentuma szerint ezzel áttérnének „vásárlóerő-paritáson számított, az EU átlagos GDP szintjéhez mért, a hazai jövedelemtermelő képességgel arányos” tarifákra. Fennáll ugyanakkor a veszély, hogy a személygépkocsik jelentős része a magas útdíjak mellett elkerüli majd a sztrádákat. A KKK adatai szerint a magyar háztartások jövedelmük több mint 15 százalékát fordítják a közlekedésre - írja a Népszabadság.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
hátakkor
2011. február 14. 16:03
nagyon rég már beépítették az üzemanyagárba (benne is maradt..), elég utazással arányos díj, de persze lehet ismét állami csilliárdokat eltapsolni a rendszerre..
lastres
2011. február 14. 14:28
Kicsit félremegy a javaslat, legfontosabb volna a kamionokra kivetett útdíj emelése, egyrészt, hogy a vasút versenyképesebb legyen (ahol magas pályahasználatot fizetnek), másrészt hogy a tranzit forgalom csökkenthető legyen. Harmadrészt 100-150 Mrd bevétel is lenne belőle (amit vissza lehetne forgatni a kombinált vasúti szállítás fejlesztésére, a személyszállítás fejlesztésére, és a helyi buszközlekedésre is akár).
drkovax
2011. február 14. 14:10
Azért ez a km arányos fizetés (figyelembe véve, hogy kapuk nincsenek) felvet néhány érdekes technikai (közte fizetés technikai) problémát, amiknek nem tudok (személygépkocsira !) működő megoldását, sehol az eu-ban (bár nem jártam mindenütt). Van egy olyan érzésem, hogy a cikk onnan kezdve már butaság, hogy "csak a döntés hiányzik", mert hiányoznak még a műszaki és financiális feltételek is ... Mivel ez évek óta téma, és eddig csak pénzkicsorgatás folyt az ügyben (Kóka idejére tessenek visszaemlékezni), nem hiszem, hogy ezek egyhamar rendelkezésre fognak állni ...
ittvagyok
2011. február 14. 14:01
A hozzászólások minőségéből látszik, hogy ki az igazi "proli", aki maximum ünnepnapon veszi elő az autót és számára Budapest=világ. És kik azok, akik tudják, mit jelent mobilisnak lenni. Ha az EU átlaghoz akarják belőni az árát, akkor a fizetéseket is belőhetnék az EU átlaghoz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!