Az orrpiercinges idegen lánnyal összemosolygunk, amíg valószínűleg egyszerre eszünkbe nem jut, hogy száz évvel ezelőtt a nőknek kellett mosniuk, mosógép és filterezett, álló formátumú insta reels rövid videók nélkül, mire mindketten elkomorodunk. Épp elhagyjuk a skandináv nagykövetség megállóját, amikor a szőrmegalléros asszony csinos kis műanyag ajándéktáskából egy apró, zöld csomagot vesz elő.
Felismerem, mindenki felismeri: a hírhedt dubaji csokoládé az.
Elsápadok. Először a kapitalizmus toxikus csúcstermékétől, majd attól a bátorságtól, ahogy szomszédom lereagálja a látványt: a piercinges lány egyszer csak felugrik, kitépi a nő kezéből az édességet, bakancsával rátipor, majd a földre veti magát, és zokogva-hányva pörög a saját tengelye körül, közben visít. Az utasok rémülten hátrálnak, én pedig egyszerre érzek büszkeséget és szégyent: hogy nőtársam megtette, amit én nem mertem, szembeszállt a kizsákmányoló rendszerrel. Pár pillanat múlva azon kapom magam, hogy mellette hentergek, és makogva marom ki körmeimmel a pisztáciakrémet csokoládébörtönéből. A felszabadultság és a felszabadítás öröme akkor szállta meg végleg a tudatom, és azóta sem hagyott el.
A történet nagyon tanulságos volt nekem. Egyrészt azért, mert ráébresztett, hogy bőségesen volna mit fejlődnöm, fejődnünk tudatosság terén nekem, nekünk, a pesti flaszter parasztjainak. Hogy mennyire modortalan voltam, amikor automatikusan nőnek asszumáltam a genderét az orrpiercinges társamnak, Ivanának, holott aznap éppen genderfluid volt, csak nem láttam a kitűzőjét a kék hajától. Másrészt: hogy mennyire esszenciálisan az elnyomás szimbóluma a dubaji csokoládé,
és mennyire semmit sem ér annak a véleménye, aki nem undorodik kellőképpen ettől a kapitalista csúcsterméktől.