„Néhány napja mutatta be a Thália Színház Martin McDonagh A nagy kézrablás című darabját. McDonagh az egyik legnagyobb élő drámaíró, akinek nemcsak a színművei egyedülálló színvonalúak, hanem a szerzői filmjei is: a civilizált ember által le nem írt magyar című In Bruges és a Három óriásplakát Ebbing határában egyaránt a kortárs filmművészet legkiemelkedőbb darabjai közé tartozik, ezért örömmel tölt el minden hazai McDonagh-bemutató, csakúgy, mint az a tény, hogy a budapesti színházak műsorán jelenleg a szerző négy darabja is szerepel.
A nagy kézrablás bemutatójával több hazai orgánum is kiemelt helyen foglalkozott, de sajnos nem egy kritikus méltatta a darab esztétikai értékét, vagy mutatott rá a rendezés hiányosságaira: a bemutatóból csakis azért lett hír, mert a darabban fehér színész játszik egy fekete szereplőt, amihez a színház sminkesei az úgynevezett blackface eljárását használják, vagyis fehér színészt a szerep kedvéért feketére maszkíroznak. McDonagh értesült a botrányos eljárásról, és produkciós cégén keresztül jelezte, hogy ilyen körülmények közt nem engedélyezi a bemutatót. Kálomista Gábor, a Thália igazgatója pedig kifejezésre juttatta, hogy nem kéri a szerző engedélyét, majd a darabot a terveknek megfelelően bemutatták.
Kálomistát a legtöbben nem színházigazgatói minőségében, hanem az Orbán-rendszer háztáji producereként ismerik – számláját egyebek közt az ElXúrtuk című hitvány választási agitprop-film terheli. Ennek ismeretében nem kell sok fantázia ahhoz, hogy mi fog történni ezután 2023 Magyarországán, az illiberális rendszer tizenharmadik évében. Magára valamit is adó ellenzéki messziről el fogja kerülni ezt a fideszes, rasszista darabot, amely minden bizonnyal homofóbiás, migránsellenes és oroszpárti is. Ez azonban még mindig csak a második legrosszabb, ami McDonaghgel történhet – nem kizárt ugyanis, hogy az Orbán-rendszer alávaló propagandistái ellentámadásba lendülnek, s a Thália nézőterét megtölti majd a nemzeti érzelmektől fűtött, de műveltségi kihívásokkal küzdő közönség, melynek legemlékezetesebb kulturális élményét, a Bayer Show adásait kell majd McDonaghnek darabjával felülmúlnia. Nem csoda, hogy a hisztérikus őrjöngésben nemcsak a darab esztétikai értéke sikkad el, de a blackface-probléma értékalapú, de racionális diskurzusa is jóformán reménytelenné válik – most mégis teszek egy kísérletet.