„Amire mentálisan mindig fel vagyok készülve, az az, hogy az általunk okozott dugóban valaki meghal” – hangsúlyozza egy friss interjúban Christian Bläul, főállású német klímaaktivista, kétgyermekes apa, hozzátéve: „ezt iszonyú nehéz lenne elviselni, de [rövid vállrándítás] ez olyan dolog, amit bizonyos mértékig [újabb vállrándítás] meg kell kockáztatnunk”.
A meglehetősen RAF-pozitív kijelentés már önmagában izgalmas (beleértve azt is, hogy Christian az Áldozat, akit rettenetesen rosszul érintene ugyan, ha valakik miatta veszítenék életüket, mégis hősiesen vállalja ezt a lelki terhet), ugyanakkor volnának itt további érdekességek is.
Merthogy itt nem ám egy tizenéves Gretával állunk szemben, hanem egy 41 éves fizikus-informatikussal,
aki nemrégiben otthagyta hiányszakmáit, hogy teljesen a klímaaktivizmusnak szentelhesse magát. Álítása szerint most a munkanélküli-segélyből él, de sebaj, mert se nem fűt, se nem nyaral a gyerekeivel. Aztán ott van az osztrák főaktivista is, a 31 éves Martha Krumpeck, aki molekuláris biológiát és orvostudományt hallgatott Bécsben, hogy most cián-akriláttal kenegesse tenyerét Bécs utcáin az emberiség és a bolygó védelmében, harcostársával, egy 52 éves doktorált vegyésszel egyetemben.
E természettudományosan kiművelt emberfők szerint a halálos „klímaösszeomlás” elkerüléséhez 100 km/órára kell csökkenteni a sebességhatárt az osztrák autópályákon, mind az 1749 kilométeren – apró bökkenő, hogy miközben ők ennek kiharcolása érdekében az aszfalton ücsörögtek (kezeiket pedig rendőrök kenegették hol repce-, hol extra szűz olívaolajjal, a pillanatragasztót eltávolítandó), Kínában kilenc hónap alatt újabb 9756 km autópálya épült meg, többségében 120 km/órás sebességhatárral (Németországban összesen van 13 200 km sztráda), Indiában pedig a kormány épp most tervezi a megengedett sebesség emelését.
Nekem igazán nem fáj, ha egy stájer sógor Teslája szigorúan csak százzal közelítheti meg Sankt Pöltent, sőt, akár azt is hangulatosnak tartanám, ha Európa-szerte visszatérnénk a gyaloghintóhoz,
csak kérdéses a hatékonyság, ha mindeközben a 120-szal Mumbaiba repesztő Marutik továbbra is gyilkolják a Földanyát.
De ne legyünk igazságtalanok, nem a 100 km/h az egyetlen követelés: Németországban azért is zajlik a klímaücsörgés, hogy ne 49 euróba kerüljön májustól az egész országra érvényes havi busz- és vonatbérlet, hanem legyen azonnal újra 9 euró. Ami az ottani 12 eurós minimálórabérhez viszonyítva nagyjából olyan, mintha Magyarországon azért ragasztgatnák magukat középkorú értelmiségiek és frissdiplomás szakemberek munkaidőben az aszfalthoz, hogy havi 1300 forintért lehessen korlátlanul utazgatni, ne pedig 7000 forintért – ez minősülne olyan követelésnek, amiért akár a halálos balesetek kockázatát is „muszáj” vállalni.