Az Alaptörvény világosan rögzíti, hogy a magyar állam működése a hatalmi ágak szétválasztásának elvén alapszik, és a hatáskörök szabályozásánál ez az elválasztás a gyakorlatban is megjelenik – mutat rá az elemző.
Emlékeztet: téves az a baloldali állítás, hogy az igazságszolgáltatásnak minden tekintetben a kormány felett kellene állnia. A bíróság csak azt a jogot alkalmazhatja, amelyet a törvényhozás és – rendeletek formájában – a kormány megalkot. Természetesen van bírósági, illetve alkotmánybírósági kontroll a másik két hatalmi ág tevékenysége felett, de ez nem általános fölérendeltséget jelent, csupán az Alaptörvény és a törvények betartásának ellenőrzését – fejtette ki Szikra Levente, aki cáfolta a cikk más állításait is, így például azt is, hogy Orbán Viktor módosította a bírák kinevezésének rendszerét, és hogy a parlament jelentős beleszólást kapott a bírói kinevezésekbe.
A miniszterelnök személyesen nem módosította a kinevezési rendszert, ezt nem is teheti meg.
Az Alaptörvény megalkotása során az Országgyűlés bevezetett bizonyos módosításokat, de ezek egyike sem helyezkedik kívül a jogállami normák körén” – hangsúlyozta az elemző.
„A bírói kinevezések pályázati rendszerben történnek, a kinevezést a köztársasági elnök adja át, így sem a kormány, sem az Országgyűlés nem tud beleszólni ebbe” – húzta alá. Hozzátette: az Alkotmánybíróság tagjait, továbbá a Kúria és az Országos Bírósági Hivatal elnökét valóban az Országgyűlés választja kétharmados többséggel, de ez nem jelent jogállami problémát, hiszen az ilyen fontos személyi döntések meghozatala a legtöbb jogállamban a legfőbb népképviseleti szervhez tartozik.