„A nem cigány nőket is verik.” Igen. Ezt ki lehet mondani, és egyben ezzel fel is lehet menteni a kérdéskörben amúgy fontos feladatokat felvállaló civil szervezeteket az alól, hogy kimenjenek oda, ahol leginkább szükség lenne a nők jogaiért minden esetben vállalt bátor fellépésükre. Az a baj, hogy
éppen pont ott nem akarják látni a feladatukat, felelősségüket, ahol a leginkább szüksége lenne rá.
A cigány nők hangja vagyok. Azoké, akiknek sok esetben nincs döntésük abban, hogy ha a férjük megkívánja őket, akkor akár nemet is mondhassanak. Azoké a fiatal lányoké, akikkel szemben a fiúk nagyon nagy százalékban elvárják, hogy maguk gondoskodjanak a szexuális védekezésről, rájuk hagyva minden felelősséget és anyagi terhet. Akiket zsarolnak azzal, hogy elhagyják őket, vagy nem kapnak olcsó drogot, ha nem teszik azt, amire kérik őket.
Azoknak a sokszor megvetett, lenézett és mind szóban, mind tettben is bántalmazott cigány asszonyoknak a hangja vagyok, akiket a saját közösségük sem akar látni, és nem akarja meghallani a segélykiáltásukat. A terhesen egyedül maradt cigánylányok hangja vagyok, akik mellett senki nem akar kiállni, de ugyanúgy a hangja vagyok azoknak is, akiket nem segít, nem támogat a saját környezete, saját párja abban, hogy hogyan készüljön fel a baba érkezésére és az azt követő, szinte mindent meghatározó első ezer napra.
Azoknak a cigánylányoknak a hangja vagyok, akiket választás elé állít a „szerelem”,
és az utóbbit választják az iskola helyett, hogy aztán onnan lemorzsolódva, azt eldobva alig néhány évvel később magukra maradva döbbenjenek rá arra, hogy sem társuk, sem szakmájuk, sem jövőjük. Eltartandó gyermekeik viszont sok esetben igen. Azoknak az út szélére kényszerített cigány kurváknak a hangja vagyok, akiket sem a saját stricijeik (sok esetben saját családjukon belül érkezők) nem engednek szabadon, sem pedig közvetett módon azok, akik azért küzdenek, hogy legálissá lehessen tenni a prostitúciót, tökéletesen konzerválva majd az emberkereskedelmet.
Azoknak a női cigány halálos áldozatoknak a hangja vagyok, akiknek a monogramjait megmutatják, de a vezetéknevüket, vagy a megyéjük, településük nevét már elhallgatják, mert az utalhatna arra, hogy kik voltak ők, hol éltek, mert esetleg ezek valóban megerősítenének egyes társadalmi előfeltevéseket. Persze nyilván az utóbbi kapcsán a hivatalos indok az, hogy kegyeleti és adatvédelmi okokból nem tudhatjuk meg, hogy valójában kik voltak ők, de ez az álságos hozzáállás pont azokat árulja el, akiket a következő felolvasásig gyilkol majd meg valaki, aki a saját közösségükből, saját családjukból érkezik.
Mert a megelőzés fontossága pont, hogy ezekben a közösségekben lenne a legfontosabb.
És ne. Senki nem jöjjön azzal, hogy Győrben vagy Aszódon milyen nemzetiségű és hátterű volt az elkövető. Aki valóban kimegy oda, és megnézi, hogy mi van odakint, az igenis egyet kell, hogy értsen velem abban, hogy a családon belüli, vagy a kapcsolati erőszak témájában nagyon is egyértelmű, hogy hol van elsősorban és azonnali teendő. Olyan feladat, amit eddig szinte senki nem vállalt fel. És ha csak földrajzi alapon is közelítem ezt meg, vajon vállalja-e bárki a fentieket vitatók közül azt, hogy részletes adataink legyenek akár csak arra vonatkozóan, hogy hol történt dokumentált kapcsolati erőszak az elmúlt 10 esztendőben?
Mert ha igen, akkor etnikum megjelölés nélkül is látnánk az adatokat. Hallanánk a veszekedés vagy éppen a bántalmazás hangját. Látnánk a rettegő gyerekek lesírt arcát és végtelenmély tekintetét. És ha ez valóban így lenne, akkor tudnánk, hogy mennyi feladatunk lenne a Taktaközben, Borsodban, Hevesben, a Csereháton, Abaújban, az Ormánságban, a Kunhegyesi járásban, Karcagon, Tiszavasváriban, Hajdúhadházon…stb.
És mielőtt bárki félreértené: voltam erőszakos, kisajátító, jellemfejlődésre szoruló én magam is.
Láttam közvetlen közelről erőszakkal terhelt sorsokat.
Segítettem lakást szerezni, költözni, adtam pénzt, próbáltam mediálni párkapcsolatukat elvesztők között, sőt, az ország legjobb szakemberét kértem meg arra, hogy segítse majd a cigány nők és fiatal lányok sorsának a jobbra fordítását.
Írtam Verának, kerestem őt, de nem válaszolt. Írtam Ritának is, ő válaszolt, bár az etnikum-specifikusságot egyértelműen vitatta. Írok most mindenkinek, pontosabban szólok, hogy tényleg a hangja legyek nagyon sok olyan cigány nőnek, akik biztos, hogy szeretnének szólni. Csak még nem hitték el, hogy megtehetik.
Nyitófotó: gyöngyöspatai utcakép (fotó: Földházi Árpád)