Megbukni látszik a követendő példaként emlegetett finn oktatási rendszer

2022. július 02. 16:18

A PISA adatok szerint egyre több finn diák nem tud rendesen olvasni.

2022. július 02. 16:18
null
Gerzsenyi Krisztián
Vasárnap

„A finn iskolarendszer kiválóságát általában nem illik megkérdőjelezni. Magyarországon az ellenzék egyfajta mintaként emlegeti. A diákok szabadságára épülő rendszer eredményességét leginkább a PISA mérésekkel támasztják alá, csakhogy a legutóbbi adatok alapján Finnországban romló tendencia figyelhető meg. Ez a folyamat pedig nem tegnap indult el. 2006 óta folyamatosan nő az alulteljesítők száma a finneknél.

A PISA vizsgálat egy nemzetközi mérés, az adatokat három évente veszik fel. A felmérés célja a 15 éves tanulók képességének vizsgálata szövegértés, matematika és természettudományi területen. A program a kilencvenes évek végén jött létre a legfejlettebb államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) által. A szervezetnek Magyarország 1996-ban lett a tagja. A legutóbbi PISA eredmények alapján Finnországban Matematikából 12 év alatt két és félszeresére nőtt a rosszul teljesítők aránya. Emellett egyre több finn diák nem tud megfelelően olvasni. Ha a szövegértés pontszámokat nézzük, akkor kiderül, hogy Finnországban az egyik legmagasabb a különbség a fiúk és a lányok között, a lányok javára.

OECD országok átlaga 30 pont, Finnországban 52 pont az eltérés. Átlagosan minden ötödik általános iskolában végzett fiú nem tud rendesen olvasni és évente több ezer diák tesz úgy érettségi vizsgát, hogy problémái vannak a szövegértéssel. A diákok 4,6 százaléka alul teljesített már 2006-ban a természettudomány terén is, és a számok évről évre romlanak. 2018-ban már több mint háromszorosára emelkedett ez a szám (12,9%).

A finn tanulók a a rangos nemzetközi TIMSS-mérés adatai szerint is gyengébben teljesítenek. A TIMSS-mérés fő területe a matematika és a természettudomány. Negyedik és nyolcadik évfolyamos diákok körében végzik. Négyévente végzik a diákok mérését, a vizsgálat célja, hogy összehasonlító adatokat szolgáltasson. A TIMSS eredmények is romlanak Finnországban, a negyedikes és nyolcadikos finn diákok is gyengébben teljesítenek matematikából. A pontszámokban a visszaesés a negyedik évfolyamnál magasabb. Természettudományi területen a negyedikeseknél bár 2015-höz viszonyítva egy pontot sikerült javítaniuk, nagyobb visszaesés figyelhető meg 2011-hez képest. A nyolcadik évfolyamnál pedig kilenc ponttal romlott az eredmény. A TIMSS méréseknél is Finnország azon országok közé került, akiknél az eredmények folyamatosan romlanak.

Tényleg a finn oktatási rendszert kellene követnünk? Baloldali politikusoktól folyamatosan azt hallani, hogy a finn, szabadelvű oktatást kell követnünk, ahol a gyermekek bizonyos tekintetben saját maguk irányítják a tanulási tevékenységüket. A Momentum választási programjának oktatási része is a finnországi rendszert vette alapul. Az eredmények viszont mást mutatnak. A »fal nélküli osztályok« és egyéb szabadságot, játékosságot hirdető elemek bár csábítóak, de az Európai Unió által is elfogadott mérési eredmények tekintetében szakmailag nem tűnnek megalapozottnak. Érdemes lenne olyan oktatási rendszerektől tanulni, amelyek jelenleg javuló eredményeket mutatnak a nemzetközi mérések terén, nem pedig folyamatosan romló teljesítménnyel bírnak.”

Kép forrása: Világgazdaság

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 197 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zsolti123
2024. augusztus 03. 13:36
egyetemi oktatók figyelmeztettek arra, hogy a világhírűvé kikiáltott finn sikerek a PISA-tesztek terén kérdéstechnikájuk miatt nem relevánsak, hogy az ott mért kitünő eredményekkel szemben a valóság az, hogy ahhoz, hogy a finn diákok érettségi eredményei ne romoljanak, évről évre lejjebb kell engedni az érettségik szintjét. Mások kerek-perec kimondták, hogy Finnországban megszűnt az esztétikai nevelés; a világhírű karmester Esa-Pekka Salonen pedig néhány hónapja elkeseredésében egyenesen piaci terrorizmusról beszélt: állítása szerint a finn iskola kiöli a gyermekekből az alkotás tehetségét. Helyzetjelentés a finn végekről - Interjú Dr. Kádár György Finnországban élő zenetanárral, nyelvésszel, a Nemzeti Pedagógus Műhely tagjával docs.google.com/document/d/1EUJVni9du3P8Og_LFF0lNng2BQWUc9QtiYEuAg-B4Xk/edit?usp=sharing
zsolti123
2024. augusztus 03. 12:32
Helyzetjelentés a finn végekről - Interjú Dr. Kádár György Finnországban élő zenetanárral, nyelvésszel, a Nemzeti Pedagógus Műhely tagjával docs.google.com/document/d/1EUJVni9du3P8Og_LFF0lNng2BQWUc9QtiYEuAg-B4Xk/edit?usp=sharing
fatman
2022. július 04. 19:48
az egyre több migri biztos javítja a statisztikát... gyönyörű ez a nő! dugnám, mint a lopott biciklit!!!
Armageddon
2022. július 03. 15:34
Finn belügy morzsik, s jól leszarjuk! Söprögessünk saját putrink elött!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!