„A magyar sakksport jelenlegi legjobb játékosa, Rapport Richárd román zászló alá történő átlépése számomra magánemberként, a sakkot szenvedélyesen csodálóként és sportvezetőként, a Magyar Sakkszövetség elnökeként sem elfogadható, hibás és káros döntésnek tartom.
Érdemes azonban részletesen megérteni a történetet, időt szánni rá, még akkor is, ha manapság nem az elmélyült gondolkodás korát éljük, sokkal inkább a gyors ítéletalkotásét. Azért írtam az alábbiakat, hogy ebben az ügyben ez ne így legyen, köszönöm, ha elolvassátok, nem lesz rövid. Ám talán nem csak a Rapport-ügy kapcsán hordoz információkat és tanulságokat.
Egy. A sakk az 1970-es évektől, Bobby Fischer színrelépésével, majd sikereivel indult el az üzleti úton (a női sakkban ez a Polgár nővérekkel kezdődött, de erről majd később). Fischer egy különc zseni volt, a magatartásával és a játékával egyaránt felhívta a figyelmet a sakkra. Az 1972-es Fischer-Szpasszkij világbajnoki döntő a hidegháború leképeződése volt: a kommunista medve a szabad világ anarchistájával szemben (és Kissinger állítólagos telefonhívásával: »Amerika legrosszabb sakkozója hívja Amerika legjobb sakkozóját«). Aztán jött az 1984-es Karpov-Kaszparov vébédöntő: a reformer, fiatal, szabadszájú Kaszparov az »öreg«, retrográd Karpov ellen, megjegyzem, Karpov személyiségéről (akivel személyesen nem találkoztam, szemben Kaszparovval) mindenki csupa jót mond.
Innentől, a sakkra forduló nemzetközi figyelem megsokszorozódásával és azzal, hogy az »üzleti világ« felfigyelt rá, jöttek létre a sakk nagy pénzdíjas versenyei, nyilván évtizedek alatt: Wijk am Zee, Gibraltár, Reykjavík, Isle of Man, Linares és így tovább.
A Polgár-nővérek hasonló kultuszt építettek a női sakk köré: csinos, szupertehetséges lányok, akik nővérek ráadásul, plusz az elkötelezett, maga útját járó apuka, aztán kapcsolódott néhány »bulváros« elem: Kaszparov csalása Judit ellen, majd beszólása a Playboy interjúban, a két éve óriási sikert aratott Netflix sorozat, a Vezércsel tulajdonképpen Judit karrierjét (is) idézi meg – nyilván művészi átértelmezésben.