Írta: Kruchina Vince közgazdász, szociológus
A „nyugati” világ által bevezetett szankciók sora azt a deklarált célt szolgálta, hogy az orosz háborús agresszió finanszírozását megnehezítse, leállítsa. Történelmi tapasztalatok alapján a szankciós politikák sikeressége nagyban függ a világ országainak, de legalábbis azon országoknak az együttműködésétől, amelyek jelentős gazdasági súlyt képviselnek a világgazdasági rendszerben. Korábban ezért működhettek relatíve hatékonyan az Iránnal, Észak-Koreával vagy a Dél-afrikai Köztársasággal szemben az ENSZ által elfogadott szankciók.
Az Oroszországgal szembeni szankciók esetében ugyanakkor
a világ két legnépesebb országa, a gazdaságilag is jelentős súllyal rendelkező India és Kína egyelőre nem követik a „Nyugat” politikáját
– hasonlóan Indonéziához, Vietnámhoz a Dél-afrikai Köztársasághoz vagy a NATO tagország Törökörszághoz.
John Nash amerikai matematikus, ha élne, kiváló cikket írhatna a mostani, „nem együttműködésen alapuló” szankciós politika kudarcáról. A Nobel-díjas tudós játékelméletének alapjául szolgáló Nash-egyensúly létezése a jelenlegi bonyolult szcénában ugyan teljes bizonyossággal nem igazolható, a konfliktusban érintett felek helyzetének és stratégiai lépéseinek szisztematikus végiggondolásával mégis levonhatóak az alábbi következtetések – a modell alkalmazása továbbá segíthetne a számunkra legkedvezőbb döntések meghozatalában.
1. Tekintettel arra, hogy vannak olyan „nagy” játékosok, amelyek nem csatlakoztak a szankciós politikához, a szankció által érintett „jószágok” továbbra is széles fogyasztói bázis számára értékesíthetőek. Így különösen a kőolaj, amely tengeren és tengelyen könnyen szállítható.
2. A szankciós hírekre az olaj ára az egekbe szökött, ezt pedig a gáz ára is követi, hiszen e kettő együtt mozog a piacon. Azok az EU-tagországok, amelyek ugyan jelentős nyersanyagimportra szorulnak, azonban mégis elfogadták vagy követték az angolszász világ szankciós politikáját (nevezzük őket „minyonoknak”), borzalmas áremelkedéssel szembesülnek.
3. A szankciókat leghangosabban támogató
angolszász országok szerencsés földrajzi adottságaik mellett mind a gáz, mind a kőolaj esetében képesek azok beszerzési forrását diverzifikálni,
Oroszország helyett más beszállítót találni. Amennyiben közelebbről megvizsgáljuk a szankciókkal érintett nyersanyagokat – bizonyára valamely furcsa véletlen folytán –, az atomerőművek működéséhez szükséges fűtőelemekre az Egyesült Államok kérésére jelenleg még nem terjednek ki a szankciók. Egyes elemzések szerint a nukleáris fűtőelemekre kivetett szankciók az USA-ban jelentős rezsiköltség-emelkedést eredményeznének, ennek politikai hatása pedig különösen nem kívánatos az idei őszi „félidős” választások tükrében.
4. Az USA egyébként is kényelmes helyzetben van, hiszen a jelenlegi olajárszint mellett saját palaolaj és palagáz termelése profitábilissá vált, a Közel-Keletről történő olajbeszerzése pedig hozzájárul az ellátás biztosításához.
5. A szankciós politika minden józan megfontolást és kritikát követő „minyoni” követői – az Európai Unió tagországai – ugyanakkor kénytelenek szembesülni a rendkívül súlyos energiaár-emelkedéssel, ad absurdum az ellátás biztonságának veszélyeztetésével.