Ha az embargó irracionális, mi magyarázza, hogy mégis ragaszkodnak hozzá?
Mondhatnánk azt is, hogy azért ragaszkodnak hozzá, mert a szankciót hozó szereplők nem ismerték fel saját érdekeiket: nem tudják, hogy a szankciókkal maguknak ártanak. Ez önmagában is irracionális feltevésnek tűnik. Mondhatnánk azt is, hogy az őrület lett az új norma, a moralitás felülírja a realitást és ezért az érdekeinknél – a realitásnál – fontosabbak azok a megfontolások, amelyek valamely morális igazság kifejezését tartják fontosnak (egész Európa pro-ukrán álláspontot foglal el) – az embargó tehát nem szolgálja a mi érdekeinket, sőt árt azoknak, noha könnyen lehet, hogy van olyan szereplő, aki jól jár velük. Ettől még az embargó nem racionális, hacsak nem arról van szó, hogy nem a békét akarjuk elérni, tehát a cél nem a béke, hanem az agresszor megbüntetése. Az embargónak tehát az a racionalitása, hogy a büntetés eszközének gondolják, pótcselekvés, ami a büntetést pótolja. Annak szimbóluma, hogy a jók megbüntetik a rosszakat – még ha beledöglünk is.”
Nyitókép: Maksim Blinov / Sputnik / AFP