Hogyan eshet meg ilyesmi 2022-ben, egy olyan időszakban, amikor Európának a haladás fénylő csillagjaként kellene tündökölnie, világosságot gyújtva az emberek tudatában a nemek, vagy inkább a társadalmi nemek egyenlőségét illetően, még a legkeletibb végeken is?
Február huszonnegyedike, csütörtök óta az ukrán férfiak nem hagyhatják el az országot, mert harcolniuk kell. Hogy megvédjék a hazájukat. Ezt hívják általános mozgósításnak.
És a haza védelme, Ukrajnában legalábbis, férfimunka.
Tűrhetetlen!
Ennek az erkölcsileg kifogásolható döntésnek a következtében a nőknek kell gondoskodniuk a gyermekekről. És ők görcsösen szorítják magukhoz kicsinyeiket, szeretetet és nélkülözhetetlen emberi melegséget nyújtva nekik, egyedüli barikádként a talpuk alatt összeomló világban, ahol minden elveszni látszik. A gyermek pedig megtalálja, legalább egy pillanatra, a legelső menedék, az anyaméh kiterjesztését, archaikus reflexét érzékelve egy olyan erőnek, amely összehasonlíthatatlanul jelentősebb Brisac, az írónő kisszerű életénél, amelyet a Café de Flore teraszán tenget.
Az írónő egészen biztosan sértve érzi magát, amikor a Lengyelországba vagy Magyarországra özönlő ukrán menekülteket látja. Túlnyomó többségük nő és gyerek, akik a férfiakat hátra hagyták, hogy harcoljanak, s akik tudják, nekik máshol van dolguk. Védelmezik a gyermekeiket, a mi feladatunk pedig az, hogy védelmet biztosítsunk nekik. A lengyelországi vasútállomásokon a helyiek babakocsikat adnak a menekülő anyáknak, hogy pihentetni tudják fáradt karjukat.
Nyugati keresztény antropológiánk egyik alappillére az özvegy – az egyedülálló nő – és az árva védelme.
Kitüntetett locus, hosszú évszázadok óta az emberi méltóságról alkotott fogalmunk kifejeződése. Az „özvegyek és árvák” mostani látványa miatt okkal kiáltunk botrányt.
Pár hónappal ezelőtt valahol a francia vidéki sajtóban megjelent egy cikk, amely fiatal afgán menekültek—leginkább férfiak—csoportját szólaltatta meg, akik éppen röplabdáztak a Loire-Atlantique egyik tengerparti strandján. Szomorúságuknak adtak hangot amiatt, hogy elhagyták családjukat, feleségüket és gyermekeiket: „Leküzdhetetlen szomorúságot érzek, amikor a családomra, a feleségemre és kéthónapos kisfiamra gondolok, akik Kabulban maradtak” – mondta egyikük. Ebben az esetben természetesen nyoma sincs a nemi sztereotípiáknak. Nem maradnak hátra a férfiak, hogy harcoljanak, nincsenek a háború elől zokogva menekülő nők. Ezt a jelenetet az írónő nyilván a nemi sztereotípiák sikeres dekonstrukciójaként üdvözölné.