Borzasztó karambol: egy buszsofőr kirepült az ablakon (VIDEÓ)
Kedden a Nagy Lajos király útján érkező villamos az egyik átjáróban letarolt egy menetrend szerint közlekedő buszt.
A kérdés az, hogy képesek vagyunk-e egységesen fellépni legfontosabb vitapartnerünkkel, a kormánnyal szemben. Interjú.
„A DK álláspontja ebben a vitában jelezte, hogy az önt támogató koalíció pártjai között megkezdődött a rivalizálás. Fel akarták mutatni, kié a legerősebb frakció. Veszélyezteti-e az ön mozgásterét, ha ebben a koalícióban bárkinek sikerül lenyomnia a másikat?
Az én mozgásteremet ez nem befolyásolja. De a kérdés az, hogy képesek vagyunk-e egységesen fellépni legfontosabb vitapartnerünkkel, a kormánnyal szemben. Nagyon fontos, hogy a fővárosi közgyűlési többség ne a régi felfogású ellenzéki hozzáállásból politizáljon. Az ég szerelmére! Megnyertük a választást! Ellenzékből kell vezetnünk a várost, ez a felelősség másfajta politizálást feltételez, mint amit az ellenzék az elmúlt tíz évben megszokott. Az atlétikai világbajnokság kapcsán kötött megállapodás ezért volt erős, mert ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadta el a közgyűlés, és ezzel a munícióval menni egy tárgyalásra egészen más, mint abban a helyzetben, amiben most vagyunk. Ennél is fontosabb kérdés, hogyan készülünk a kormányzásra. Azok a pártok, amelyek az elmúlt tíz évben ellenzéki viselkedésmódokhoz szoktak, végre megmutathatják, hogy mit tudnak kormányon. Szavak helyett már a tettek is beszélnek. És ezen a sokszínű, egymásra bizonyos szempontból ellenfélként is tekintő oldalon mégiscsak kellene egy sziget, ahol meg tudjuk mutatni – és nyilván a többi városban is, ahol ellenzéki többség van –, hogy képesek vagyunk együtt kormányozni. Én eddig semmilyen belső vitát nem vittem a nyilvánosság elé, és ezután sem fogok, mert ki kell alakítanunk azokat a fórumokat, ahol ezeket a dolgokat magunk között beszéljük meg. Ez volt az első ilyen ügy, amely a nagy nyilvánosság előtt zajlott, de én azt remélem, hogy ez nem valaminek a kezdete volt, hanem valaminek a vége. Én a magam részéről arra kérek mindenkit (én sem vagyok kivétel), hogy a nyilvánosságot ne szórakoztassuk tovább az ellenzék belső vívódásaival. Ezt csináltuk tíz éven át, láttuk, mi lett belőle: három fideszes kétharmad. Mindnyájan tudjuk, hogy még előttünk áll a nagy ellenzéki rivalizálás időszaka, míg közvetlenül a ’22-es választás előtt remélhetőleg létrejön az egység. Ezt mindenkinek meg kell vívnia a maga eszközeivel. Mellesleg megjegyzem: mint pártvezető én is meg fogom vívni. Főpolgármesterként azonban arra kérek mindenkit, hogy a városról szóló vitákat ne vigyük a nyilvánosság elé. Erre most én magam is számonkérhető ígéretet teszek.
De ez egyedül nem megy. A főpolgármester sem tud hallgatni, ha körülötte viharzanak a viták. Nem ülhet egyedül a béke szigetén.
Ha egyedül ülök, akkor az tényleg nem a béke szigete. Szerencsére az a helyzet, hogy a főpolgármesteré mégsem csak egy szavazat a tizennyolcból, erre a posztra a budapesti szavazók több mint fele engem választott meg. Ráadásul én kétszer is megküzdöttem azért, hogy az ellenzék közös jelöltje legyek, sőt magam ragaszkodtam ahhoz, hogy ez előválasztáson dőljön el. Úgy gondolom tehát, van elég felhatalmazásom arra, hogy a fővárosi önkormányzat működését kivonjam az ellenzék belső rivalizálásából.
Önt a zöld program segítette az említett szavazatokhoz, a levegő tisztaságának védelme volt az egyik legfontosabb ígérete. Az idén megkezdődik a hármas metró középső szakaszának felújítása, és ha jól értem a BKK új vezetőjének nyilatkozatát, akkor régi, magas padlós, füstokádó buszokat is beállítanak. Tehát a metróvonal mentén tovább romlik a levegő?
Nem, hála istennek, ebben már előreléptünk, nemrég állítottunk be negyven új buszt, és még negyvenet vásárolunk. Ezekre jórészt a hármas metró pótlásához van szükség. Fokozatosan kivezetjük a régi buszokat. Jelentősen javul a buszflotta. A hármas metró középső szakaszának lezárása kapcsán nem azt a faék-egyszerűségű megoldást választjuk, hogy ahol nem jár majd a metró, ott autóbuszokat tegyünk a helyébe. Lesznek például új trolibuszvonalak is. Ma már léteznek olyan trolik, amelyek több kilométert meg tudnak tenni felsővezeték nélkül, ez pedig nagymértékben növeli alkalmazásuk lehetőségét.”