Szájer József EP-képviselő írása Radka Maxová cseh EP-képviselő levele kapcsán.
***
Az európai liberálisok egy cseh képviselőnője, Radka Maxová aggódó levelet fogalmazott az Európai Unió vezetőinek arról, hogy a jogállamot fenyegeti az a koronavírus elleni küzdelem miatt benyújtott magyar törvényjavaslat, amely meghosszabítja a március tizenegyedikén bevezetett vészhelyzetet. A hölgy most aláírásokat gyűjt a leveléhez.
Igen, jól látják, a képviselő szerint egy törvény benyújtása fenyegeti a törvényes rendet. Nonszensz!
Kezdjük az alapoknál, kedves Radka Maxová, ma az az egyes számú, mindent háttérbe szorító veszély az, amely a járvány részéről az emberi életeket fenyegeti. Jobb lenne, ha elsősorban és leginkább otthon, Csehországban most erre a védelemre koncentrálná Ön is az energiáit.
De ne térjünk ki a jogállam kérdése elől sem.
Én azt tanultam, majd azt tanítottam az iskolában, hogy a jogállam (angolul: „rule of law“) a törvények uralmát jelenti. Ez pofonegyszerű. A jogállam azért magasabb minőségű más rendszereknél, mert abban nem emberek uralkodnak emberek felett, hanem a törvényes rend. Szeretném képviselőtársamat felvilágosítani, hogy a jog uralma a rendkívüli magyar alkotmányos rendben biztosítva van, ezért nevezik jogrendnek...
De a „cseh“ képviselőnőnek - a most megírt levele szerint - Magyarország esetében a törvények uralma is kevés. Szükség van az ország felett uniós gyámkodásra is, erre szólítja fel a vezető uniós tisztségviselőket.
Háborúban állunk. Emberéletekért küzdünk. Minden idegszálunk, minden igyekezetünk honfitársaink, szeretteink, az életünk megvédésére irányul. Emberek milliói hoznak a nap minden órájában óriási áldozatokat azért, hogy minél többen és minél gyorsabban épségben, egészségben túléljük ezt a mindannyiunkat fenyegető katasztrófát.
A magyar Alaptörvény Magyarországon - hosszú évszázadok nehéz történelmi tapasztalataiból okulva - megkülönbözteti a normál mindennapi alkotmányos üzemmódot és azokat a jogi helyzeteket, amikor a védekezés koncentrált erőfeszítést, az állampolgárok részéről fokozott fegyelmet, az ország vezetése részéről pedig azonnali és határozott cselekvést követel. Ez utóbbira a rendkívüli jogrendek közül a veszélyhelyzet szabályait kell alkalmazni. Veszélyhelyzetben az ország vezetése olyan intézkedéseket is meghozhat, amelyet normál üzemmódban nem tehet meg, de amelyekre a védekezés hatékonysága érdekében szükség lehet.