A professzor könyvében elsősorban a liberalizmus hamis emberképét (az izolált, felszabadítandó individuumot), illetve két forradalmát kritizálja: ezt az antropológiai forradalmat, mely tévesen értelmezi az embert, illetve az ember és természet szembeállítását, amely szerint le kell győzni a természetet (amelyről Francis Bacon ír elég explicite).
A szerző arra is rámutat, hogy
sok minden, amit értékelünk a liberalizmusban, nem a liberalizmus, hanem az ókor és a középkor találmánya:
„ilyen például a konstitucionalizmus, a hatalmi ágak szétválasztása, az egyház és állam szféráinak elkülönítése, az önkényuralommal szembeni jogok és védelem biztosítása, a föderalizmus, a törvény uralma, valamint a korlátok közé szorított kormányzás módszere”; „ezek minden bizonnyal a premodern középkori európai filozófia vívmányainak tekinhetők”.
Megjegyezném, hogy ebben a témában klasszikusnak számít Qentin Skinner brit eszmetörténész Liberty before Liberalism (Szabadság a liberalizmus előtt) című, 2012-es kötete.
A HVG által ideológusnak minősített Deneen filozófus, nem ideológus, s épphogy egy ideológiák utáni kort jövendöl. (Bár kétségeim vannak afelől, a HVG tudja-e, mi az hogy ideológia, túl azon, hogy annak címez valamit, ami nem tetszik neki.) A HVG-nek láthatóan nem tetszik, hogy a kommunizmus és a fasizmus mellett Deneen a liberalizmust is ideológiának tartja; holott
a liberalizmus minden bevett klasszifikáció szerint: ideológia.
Nincs mit ezen csodálkozni. (Sőt, a liberalizmus az első nagy ideológia; ajánljuk Michael Freedent, a legnagyobb kortárs ideológiakutatót).
Patrick Deneen kritikái a liberalizmus felé nagy átfedésben vannak a kortárs baloldali kritikákkal is; amikor a baloldal által kedvelt szerző fogalmaz meg ilyesmit, olyankor általában a Guardian nagy méltatásokat közöl. A felvilágosodás és a liberalizmus ugyanis nem csak a konzervatívoknak van a bögyében, hanem pár évtizede a posztmoderneknek is, csak épp más előjellel.
Egyékbént meg Deneen semmit extrát nem tesz, mint alapjában feleleveníti a konzervatívok hagyományos kritikáját a liberalizmus irányába – csak mivel Amerikában a politikai jobboldal jelentős részt klasszikus liberálisokból áll, akiket úgyszintén konzervatívoknak hívnak, Deneen nem hívja magát annak, főleg azért, mert nem osztja a republikánusok individualizmusát és szabadpiaci kapitalizmusát sem.