a rivális felek egyszerűen nem fogadták el ellenfeleik álláspontját.
Hadd hozzak erre két példát. Először is a liberális tábor próbálta megfogalmazni önmagát. Az SZDSZ liberalizmusát azonban a jobboldali közönség úgy ítélte meg, hogy az nem nemzeti alapon áll. Hiába próbálta bizonygatni magáról az SZDSZ, hogy liberalizmusa legitim és haladó eszméket takar, az SZDSZ beszorult az MSZP mellé és el sem lehetett képzelni, hogy netán leválik róla és a jobboldal potenciális koalíciós partnerévé válik. Ily módon a magyar politikai közéletben nem tudott szervesülni egy két irányban (azaz balra és jobbra is nyitott liberalizmus, mint például Németországban, Hollandiában vagy újabban Nagy-Britanniában. A liberalizmus tehát még odáig sem jutott el ellenfelei szemében, hogy a jobboldali vetélytársak elismerték volna a liberalizmust, mint önálló ideológiát.
A másik példám a mai jobboldal ideológiája. Erről a mostani baloldali és liberális ellenzék nem ismeri el azt, hogy lehetnek benne értékek. A különböző jobboldalra aggatott kategóriák (mint például a populizmus) arra szolgálnak, hogy voltaképp elfedjék a különbséget a „populizmus” és a bal- és a liberális oldal által vallott mai felfogás között. Ha valaki populista (rosszabb esetben az autokrácia híve), azzal nem lehet érdemi interakcióba lépni, attól csak el lehet határolódni, illetve meg lehet dönteni. Mint az előző példában, itt is lehetőség a tényleges különbségek (voltaképp a határok) felismerésére. Konszenzusról már nem is beszélve.
*
Mindez persze nem újdonság a magyar politikatörténetben. Nem mondom, hogy jó mindig a régmúltra hivatkozni, s nem is azért teszem, mert nagy öröm rámutatni a mai politika történeti előzményeire. De meg kell állapítani, hogy a politikai nézetek közötti különbségek el nem ismerése,