„Életünk nagy tévedései közé tartozik,
hogy az ember az időtől egyebet is kaphat,
mint öregítő éveket és bánatot.”
John Steinbeck: Édentől keletre
(Szolgálati közlemény: jelen sorok írója gyakorló érettségiző, továbbtanulási esélyeit azonban a boldogító kettes meglétének kivételével egyáltalán nem befolyásolják érettségi eredményei, így álláspontját nem az üléspontja határozza meg.)
Száztizenegyezren zuhantunk túl a három nagy írásbeli érettségin a szerdai szent nappal. Most nyelvek jönnek és választott tárgyak, az egy négyzetméterre eső gyomorgörcs-sűrűségben meredek zuhanást regisztrált a KSH, a diákok számára megszűnt idénygyümölcsnek lenni az epres antidepresszáns, a hon magyar-történelem-matematika szakos tanereje pedig kezdhet lassan rákapni, május végéig ugyanis (írd és mondd, 17 munkanap!) fulladozni fognak a javítanivalóban. Szélsebes össznemzeti mókuskerék az érettségi vizsga, hullámvölgyekben és -hegyekben gazdag,
és botrányoktól sem mentes, ahogy semmi sem.
Mielőtt azonban napirendre térünk felette, érdemes a dolog velejébe pillantani – mit ad nekünk az érettségi, vezet-e egyáltalán bárhova, és mit csavarhatunk rajta, ha azt akarjuk, hogy vezessen?
Tisztázzuk: az érett (érendő?) magyar embergyereket alapvetően nem József Attila elmeállapota, a Bethlen-Peyer-paktum részletei meg a lineáris függvények értékkészlete teszik éretté. Az érettségi dolga az, hogy egy elengedhetetlen lexikális tudásmagon, egy kulturális minimumon felül az értelmiségi ember báziskészségeit tesztelje – hogy való-e a tisztelt delikvens fejébe magas tudomány, vagy jobban járna, ha az istenadta tehetségét gyakorlatibb munkában kamatoztatná.
Nem emberminőségek, hanem embertípusok elválasztására való az érettségi,
az akadémiai életre hangolt intelligencia, műveltség, szövegértés és kommunikációs készségek mentén.
Ne legyünk igazságtalanok. Annak ellenére, hogy a magyar oktatási rendszer ötezer különböző sebből vérzik, és finoman szólva sem kínál mindenki számára szakmailag, emberileg vagy úgy egyáltalában akárhogyan releváns ismereteket, ezen a négyrétű vizsgán, az intelligencia, műveltség, szövegértés és kommunikációs kecs ügyes mérésének vizsgáján az idei középszintű magyar- és történelemérettségi egyáltalán nem teljesített rosszul.